PARTNER PORTALU

Renowacja zabytkowych budynków wymaga indywidualnego podejścia

W Polsce znajduje się ponad 70 tys. zabytkowych nieruchomości. 2/3 z nich wymaga renowacji, a około 7 proc. wymaga natychmiastowych działań. Odnowienie zabytków to nie tylko dbanie o bezpieczeństwo i symbole historii, ale także realny zysk dla miasta lub regionu. Najpierw jednak trzeba sporo zainwestować. Każdy z projektów renowacyjnych wymaga indywidualnego podejścia.

Autor: HouseMarket.pl 28 września 2016 16:53

Polska posiada aż 14 dóbr wpisanych na światową listę UNESCO, co daje nam 9. miejsce w Europie i 15. na świecie. Prawie każdy większy region naszego kraju posiada swój program opieki nad zabytkami, w których z kilkuletnim wyprzedzeniem planowane są działania rewitalizacyjne: jednocześnie na płaszczyźnie makro, mówiące o potrzebach konkretnego regionu, jak i na poziomie mikro – wytycznych konserwatorskich zogniskowanych na konkretnych budynkach. Plany te często finansowane są z budżetu miasta lub dofinansowania UE.

Łódź: Miasto kamienic

Przykładem jest choćby Łódź, w której znaczna część łódzkich mieszkalnych obiektów zabytkowych miasta, stanowiących ponad 70 proc. wszystkich obiektów regionu, wymaga działań konserwatorskich. Łódź realizuje program „Miasto kamienic”, który od 2011 roku inicjuje prace rewitalizacyjne w wybranych kamienicach na terenie Śródmieścia.

Tylko w dwa lata od startu projektu miasto przeznaczyło na ten cel aż 56 mln zł. Łodzi dotyczy również największy w Polsce, a może też w Europie, projekt rewitalizacji obszarowej -  modernizacji centrum miasta, w ramach którego miliard złotych będzie pochodziło z funduszy Unii Europejskiej. Cały projekt (łącznie 200 kamienic komunalnych) może potrwać nawet kilkadziesiąt lat.

Podobne projekty rewitalizacyjne, choć już nie na tak dużą skalę posiada praktycznie każde miasto w Polsce. To dobre wiadomości tym bardziej, że z badań naukowych wynika, iż dbanie o zabytki przynosi szereg korzyści społeczności lokalnej. Piękne, bezpieczne i funkcjonalne obiekty przyciągają turystów oraz liczne usługi, stają się istotnym zasobem kulturalnym, kształtują kapitał społeczny, a także z racji wymagających warunków przystosowania do użytku i utrzymania - źródłem innowacji.

Zanim jednak tak się stanie trzeba sporo zainwestować. Szacuje się, że renowacja starego budynku do nowych standardów i funkcji – np. biurowych czy mieszkaniowych to koszt od 20 do 50 proc. większy niż nowej nieruchomości. Jednym za powodów jest konieczność indywidualnego podejścia do każdego z budynków. Nie można tu zastosować rozwiązań typu „kopiuj-wklej”. Czasem prawdziwym wyzwaniem jest dostosowanie budynku do współczesnych potrzeb i wymogów.

Wartość dodana BHP

Sztuka konserwacji zabytków opiera się na zasadzie minimalnej ingerencji, czyli jak najmniej inwazyjnego działania przy jednoczesnym maksymalnym zabezpieczeniu dzieła. Regulacje prawne związane z pracami konserwatorskimi oraz priorytety zleceniodawcy często oddalają projekt od wspomnianej zasady. Jak znaleźć złoty środek?

- Temat renowacji zabytków jest bardzo wdzięczną i rozległą płaszczyzną, o której można by dużo mówić. Każdy projekt jest indywidualny i to do niego dobiera się system pracy oraz wykorzystywane technologie, a nie odwrotnie -  komentuje Marcin Bargłowski, kierownik budowy w Skanska.

W swoim portfolio Skanska ma ponad 20 dużych projektów związanych z renowacją zabytków i każdy z nich realizowany był w bardzo zindywidualizowany sposób. Warto wspomnieć też choćby o Fabryce Sztuki - Art_Inkubator w Łodzi. Inwestycja obejmowała przebudowę dawnego kompleksu Zakładów Włókienniczych Karola Wilhelma Scheiblera. Nowe oblicze projektu to wielofunkcyjne przestrzenie ekspozycyjne, galerie, pracownie konferencyjno-szkoleniowe.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.