PARTNER PORTALU

Rok rekordów. Od kawalerek po apartamenty

Ponad 143 tys. oddanych mieszkań, rekordy programu MdM, rosnące zainteresowanie apartamentami. Eksperci nie mają wątpliwości – to był przełomowy rok na rynku nieruchomości.

Autor: HouseMarket.pl 28 grudnia 2016 16:23

Od stycznia do listopada 2016 roku deweloperzy oddali do użytku ponad 143 tys. mieszkań, czyli o 10,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. To również rekord w pozwoleniach na budowę – w tym czasie wydano ich ponad 190 tys. (o 10,9 proc. więcej rdr).

Tomasz Wilczek, dyrektor generalny RED Real Estate Development zauważa, że najwięcej budowało się w segmencie popularnym. - Średnia cena za metr kwadratowy była bardzo atrakcyjna, deweloperzy mieli szeroką ofertę, a klienci duży wybór. Nie bez znaczenia pozostawały niskie stopy procentowe, które skłaniały do zaciągania tanich kredytów oraz szukania alternatywnych form lokowania pieniędzy – dodaje Tomasz Wilczek.

Końcówka rekordów?

Raport GUS nie obejmuje wyników za grudzień, które zostaną opublikowane w drugiej połowie stycznia 2017 roku. Można jednak domniemywać, że dane całoroczne będą jeszcze lepsze. Zdaniem deweloperów lepsze będą również wyniki sprzedaży, na co wpływa zbliżające się zwiększenie wymaganego przez banki wkładu własnego (od stycznia 2017 roku wzrośnie z 15 proc. do 20 proc.).

- Większy wkład własny to niejednokrotnie trudny do osiągnięcia wydatek, szczególnie dla osób młodych, pragnących zakupić swoje pierwsze, własne mieszkanie – mówi Roma Peczyńska, marketing manager poznańskiego Red Parku. - Koniec roku to ostatnia szansa, by skorzystać ze starych, bardziej dogodnych zasad. Klienci zdają sobie z tego sprawę, dlatego obserwujemy zwiększone zainteresowanie naszymi gotowymi mieszkaniami – dodaje.

2016 rekordowym rokiem programu MdM

2016 rok minął także pod znakiem rekordowej popularności rządowego programu MdM. Tegoroczne środki zostały wykorzystane w zaledwie 3,5 miesiąca. Zainteresowanie było tak duże, że już w lipcu wstrzymano dopłaty na zakup nieruchomości w 2017 roku (w latach wcześniejszych w programie MdM można zarezerwować połowę budżetu).

- W 2016 roku odczuwaliśmy zwiększone zainteresowanie mieszkaniami dostępnymi w programie MdM. Klienci zdają sobie sprawę, że pozwala on zaoszczędzić kilkadziesiąt tysięcy złotych, które można przeznaczyć na przykład na wykończenie mieszkania – mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży osiedla Alpha Park. - Wypłacenie środków następuje w momencie oddania budynku do użytkowania. Tym samym zakończenie przyjmowania wniosków na 2016 i 2017 rok doprowadziło do zwiększenia zainteresowania mieszkaniami, które będą gotowe w 2018 roku – dodaje.

Luksus jest w cenie

Zdaniem ekspertów kończący się rok pokazał jeszcze jedną ważną tendencję na rynku – Polacy coraz chętniej decydowali się na nieruchomości w segmencie premium. W sumie w 2016 roku na dobra i usługi luksusowe Polacy wydali 16,4 mld zł, co oznacza aż 15 proc. wzrostu w porównaniu z 2015 rokiem. Co więcej, jak wynika z szacunków firmy KPMG, trend wzrostowy najprawdopodobniej utrzyma się w latach 2016-2020, a średnie tempo wzrostu w segmencie nieruchomości luksusowych w tym czasie powinno wynieść około 5 proc. rocznie.

- Nasze doświadczenia pokazują, że należy wsłuchiwać się w potrzeby rynku i oferować klientom rozwiązania najwyższej jakości – mówi Anna Osiecka, marketing manager Nowej Papierni Ultra Novej we Wrocławiu. Duże zainteresowanie naszym projektem przekonało nas do dalszej rozbudowy inwestycji. Mimo wczesnego etapu budowy, wiele soft loftów i apartamentów z wykończeniem w cenie znalazło już właścicieli – dodaje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.