PARTNER PORTALU

Rola logistyki w budownictwie

Obecnie klienci wymagają stałej dostępności produktów oraz szybkiej realizacji zamówień. Dotyczy to również branży budowlanej, gdzie łańcuch dostaw musi funkcjonować bez zarzutów. Od sprawnej logistyki zależy przecież, czy dany materiał zostanie dostarczony na budowę w odpowiedniej ilości i na czas.

Autor: HouseMarket.pl 02 listopada 2016 14:17

Zadaniem logistyki w przedsiębiorstwie jest dostarczenie produktu do odbiorcy na czas, we wskazanej ilości, oraz we właściwym stanie. Aby temu sprostać, należy zaplanować działania logistyczne, które obejmują: obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, magazynowanie, transport oraz obsługę zwrotów. Wszystkie te obszary mają bardzo duży wpływ na realizację inwestycji. Warto również zaznaczyć, że innym kluczowym narzędziem nowoczesnej logistyki jest również ścisła współpraca z dostawcami.

 Logistyka a budownictwo

Branżę budowlaną od pozostałych odróżnia przede wszystkim specyfika poszczególnych inwestycji. Bardzo często na daną budowę należy dostarczyć materiały nietypowe. Wiąże się to często z dłuższym czasem oczekiwania, co znacząco wydłuża proces planowania. W większości branż produkty pakowane są w standardowe kartony i umieszczane na paletach, co ułatwia operację w magazynie i w transporcie, ale materiały budowlane często mają po prostu niestandardowe wymiary. Jest to pewnego rodzaju komplikacja, wpływająca na organizację pracy magazynu oraz planowanie transportu.

 W dystrybucji materiałów budowlanych występuje również duża sezonowość, co znacznie utrudnia prognozowanie popytu oraz planowanie zakupów. Dodatkowo, ta sezonowość jest nieprzewidywalna, ponieważ w bardzo dużym stopniu zależy od pogody. Liczba dni z niekorzystnymi warunkami budowlanymi, takimi jak ulewne deszcze czy bardzo niskie temperatury, może wpływać na szybkość realizowanych inwestycji.

 Niestandardowe wymiary produktów oraz potrzeby klientów dotyczące rozładunku na placu budowy wymagają od dystrybutorów użycia specjalistycznego sprzętu, takiego jak HDS. Znaczący procent dostaw realizowany jest w miejsca, w których występują różnego rodzaju utrudnienia. Dlatego bardzo ważny jest kontakt osoby odpowiedzialnej za planowanie transportu z klientem, tak aby nie doszło do żadnych nieporozumień i komplikacji – mówi Rafał Zachara, menadżer ds. łańcucha dostaw w SIG.

Planowanie procesu logistycznego

Aby proces logistyczny spełniał swoje zadanie, wszystkie elementy muszą być ze sobą prawidłowo skoordynowane. Dlatego też bardzo ważnym aspektem jego planowania jest stworzenie strategii logistycznej, dostosowanej do potrzeb klienta oraz przedsiębiorstwa. Na etapie jej tworzenia podejmuje się decyzję o ilości, lokalizacji, rodzaju magazynów, modelu dystrybucji oraz rodzaju transportu, który będzie później stosowany.

 Do planowania procesu logistycznego w każdym z jego elementów używa się odpowiednich narzędzi, które optymalizują koszty oraz podnoszą jakość świadczonych usług. Służą one m.in. do prognozowania popytu: Demand Forecasting System, zarządzania transportem: Transport Management System, magazynem: Warehousing Management System oraz dokładnego planowania zapasów: narzędzia MRP (Material Requirements Planning).

 Na logistyczną koncepcję zarządzania w budownictwie składają się takie obszary jak: formułowanie strategii łańcucha dostaw, dobór dostawców, zarządzanie zapasami oraz procesami magazynowymi, obsługa Klienta i przepływ informacji.

 Logistyka zewnętrza i wewnętrzna

Wydzielenie procesów logistycznych na zewnątrz przedsiębiorstwa znane jest od bardzo dawna. Najczęściej są to zadania związane z IT, Księgowością i HR. W ostatnich latach coraz więcej inwestycji to wielkie biurowce, a tutaj okno czasowe na dostawę materiałów jest bardzo wąskie. Niejednokrotnie logistyką zarządzają w tych przypadkach specjalistyczne firmy, które koordynują transporty od poszczególnych dostawców. Dlatego planowanie zarówno poziomu zapasów, jak i dystrybucji odgrywa bardzo dużą rolę.

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.