PARTNER PORTALU

Rośnie rejestr pośredników i zarządców

Już ponad 8 tys. nazwisk pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości zawiera Centralny Rejestr Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Po trzech latach od deregulacji obu zawodów oraz zniesieniu konieczności odbywania obowiązkowych szkoleń i spełniania zawodowych standardów, branża dba o ciągłą profesjonalizację.

Autor: HouseMarket.pl 27 grudnia 2016 11:45

– W 2017 roku minie 20 lat od powołania do życia zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Historia zatoczyła koło, trzy lata temu wróciliśmy do rozwiązań z początków transformacji ustrojowej. Brak odpowiednich ram prawnych prowadzi do degradacji zawodu. Na rynku pojawiło się wiele firm, działających bez przygotowania i doświadczenia. Poziom oferowanych przez nich usług pozostawia wiele do życzenia – mówi Andrzej Piórecki, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Tysiące licencji

Od 1 stycznia 2014 r. nie obowiązują żadne wymogi zarówno w zakresie niekaralności, wykształcenia, jak i kwalifikacji dla osób, które chcą świadczyć usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Przedsiębiorca ma jedynie obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Przy czym ustawodawca nie przewidział żadnych restrykcji za jego brak.

Chcąc zabezpieczyć konsumentów przed brakiem profesjonalnej obsługi i nieuczciwymi praktykami PFRN nadaje licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz licencję zarządcy nieruchomości. Nazwiska osób legitymujących się tymi dokumentami można znaleźć w działającym od końca 2013 roku Centralnym Rejestrze Pośredników i Zarządców Nieruchomości (dostępnym na stronie www.rejestr.pfrn.pl).

Rejestr, będący podstawowym źródłem informacji dla klientów, którzy chcą skorzystać z usług pośrednictwa lub zarządzania nieruchomościami, zawiera już blisko 8 tys. nazwisk. Osoby, które chcą uzyskać licencje muszą spełnić wymagania regulaminu ich nadawania i dobrowolnie przyjąć na siebie zobowiązania, wynikające z Kodeksu Etyki Pośrednika i Zarządcy Nieruchomości. Posiadacze licencji PFRN mają w rejestrze własny profil, zawierający podstawowe dane, zakres świadczonych usług i informacje o ubezpieczeniu OC.

Licencje odnawiane są co trzy lata. Obecne, ogromne zainteresowanie pośredników i zarządców ich aktualizowaniem świadczy o potrzebie profesjonalizacji. Potwierdzają to badania, przeprowadzane regularnie przez PFRN wśród pośredników oraz konsumentów. Blisko 50 proc. pytanych chce przywrócenia licencji, które są dla nich gwarancją przestrzegania najwyższych standardów i bezpieczeństwa, a aż 57 proc. obawia się dalszego wzrostu liczby nierzetelnych pośredników i zarządów. PFRN wciąż odbiera telefoniczne skargi od osób oszukanych przez pseudopośredników.

Dodatkowe specjalizacje

Centralnemu Rejestrowi PFRN towarzyszy system nadawania tytułu specjalisty PFRN w różnych dziedzinach obrotu i zarządzania nieruchomościami, w tym sprzedaży mieszkań i najmu nieruchomości mieszkalnych. Tytuł potwierdza specjalistyczne kwalifikacje zawodowe osób posiadających licencje PFRN. Warunkiem jego otrzymania jest ukończenie specjalistycznego szkolenia z danej dziedziny oraz zdanie egzaminu.

– To kolejny krok gwarantujący wysokie kompetencje w zawodzie, dodatkowe zabezpieczenie interesów klientów przed nieuczciwymi i nierzetelnymi praktykami. Dziś pośrednicy to wszechstronni doradcy, łączący obsługę prawną, bankową, deweloperską i podatkową – zapewnia Andrzej Piórecki.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych