PARTNER PORTALU

Rośnie rejestr pośredników i zarządców

Już ponad 8 tys. nazwisk pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości zawiera Centralny Rejestr Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Po trzech latach od deregulacji obu zawodów oraz zniesieniu konieczności odbywania obowiązkowych szkoleń i spełniania zawodowych standardów, branża dba o ciągłą profesjonalizację.

Autor: HouseMarket.pl 27 grudnia 2016 11:45

– W 2017 roku minie 20 lat od powołania do życia zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Historia zatoczyła koło, trzy lata temu wróciliśmy do rozwiązań z początków transformacji ustrojowej. Brak odpowiednich ram prawnych prowadzi do degradacji zawodu. Na rynku pojawiło się wiele firm, działających bez przygotowania i doświadczenia. Poziom oferowanych przez nich usług pozostawia wiele do życzenia – mówi Andrzej Piórecki, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Tysiące licencji

Od 1 stycznia 2014 r. nie obowiązują żadne wymogi zarówno w zakresie niekaralności, wykształcenia, jak i kwalifikacji dla osób, które chcą świadczyć usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Przedsiębiorca ma jedynie obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Przy czym ustawodawca nie przewidział żadnych restrykcji za jego brak.

Chcąc zabezpieczyć konsumentów przed brakiem profesjonalnej obsługi i nieuczciwymi praktykami PFRN nadaje licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz licencję zarządcy nieruchomości. Nazwiska osób legitymujących się tymi dokumentami można znaleźć w działającym od końca 2013 roku Centralnym Rejestrze Pośredników i Zarządców Nieruchomości (dostępnym na stronie www.rejestr.pfrn.pl).

Rejestr, będący podstawowym źródłem informacji dla klientów, którzy chcą skorzystać z usług pośrednictwa lub zarządzania nieruchomościami, zawiera już blisko 8 tys. nazwisk. Osoby, które chcą uzyskać licencje muszą spełnić wymagania regulaminu ich nadawania i dobrowolnie przyjąć na siebie zobowiązania, wynikające z Kodeksu Etyki Pośrednika i Zarządcy Nieruchomości. Posiadacze licencji PFRN mają w rejestrze własny profil, zawierający podstawowe dane, zakres świadczonych usług i informacje o ubezpieczeniu OC.

Licencje odnawiane są co trzy lata. Obecne, ogromne zainteresowanie pośredników i zarządców ich aktualizowaniem świadczy o potrzebie profesjonalizacji. Potwierdzają to badania, przeprowadzane regularnie przez PFRN wśród pośredników oraz konsumentów. Blisko 50 proc. pytanych chce przywrócenia licencji, które są dla nich gwarancją przestrzegania najwyższych standardów i bezpieczeństwa, a aż 57 proc. obawia się dalszego wzrostu liczby nierzetelnych pośredników i zarządów. PFRN wciąż odbiera telefoniczne skargi od osób oszukanych przez pseudopośredników.

Dodatkowe specjalizacje

Centralnemu Rejestrowi PFRN towarzyszy system nadawania tytułu specjalisty PFRN w różnych dziedzinach obrotu i zarządzania nieruchomościami, w tym sprzedaży mieszkań i najmu nieruchomości mieszkalnych. Tytuł potwierdza specjalistyczne kwalifikacje zawodowe osób posiadających licencje PFRN. Warunkiem jego otrzymania jest ukończenie specjalistycznego szkolenia z danej dziedziny oraz zdanie egzaminu.

– To kolejny krok gwarantujący wysokie kompetencje w zawodzie, dodatkowe zabezpieczenie interesów klientów przed nieuczciwymi i nierzetelnymi praktykami. Dziś pośrednicy to wszechstronni doradcy, łączący obsługę prawną, bankową, deweloperską i podatkową – zapewnia Andrzej Piórecki.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.