PARTNER PORTALU

Smart energy wymaga zaangażowania dostawców i odbiorców

Dostawcy dysponują technologiami, których wdrożenie oznaczałoby dalszą poprawę efektywności gospodarowania energią. Ich pełne wdrożenie wymaga jednak przekonania klientów, że im też opłaci się sfinansować zmiany.

Autor: wnp.pl 04 maja 2015 13:11

Jeśli przyjąć, że inteligentna energia to głównie integracja dostępnych możliwości technicznych i informatycznych, to dość ostrożnie należy formułować oczekiwania wobec rozwiązań typu smart - wynika z debaty "Smart energy. Inteligentna energia w świecie", która została przeprowadzona podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Debata "Smart energy. Inteligentna energia w świecie" miała kilka zasadniczych wątków, do których można zaliczyć przygotowanie przemysłu do wdrażania rozwiązań poprawiających efektywność zużycia energii, adekwatność rozwoju społeczeństw do absorpcji zmian, czy miejsce Polski na drodze do stosowania najnowszych dostępnych rozwiązań. Paneliści wskazywali, że jeśli idzie o możliwie roztropne korzystanie z energii elektrycznej, to trudno doszukać się jednego, uniwersalnego rozwiązania, które można by uznać za model przyszłości.

- Mówi się raczej o rozwiązaniach zdecentralizowanych i mówimy o elastycznych elektrowniach różnego rodzaju, mówimy też o rozwiązaniach energooszczędnych i też nie chodzi o jeden produkt, mówimy o domach generujących energię, czy o ogniwach fotowoltaicznych - wskazywał Dirk Elvermann, dyrektor zarządzający BASF Polska.

Uczestnicy debaty dość zgodnie oceniali, że obecnie nie ma barier technologicznych dla inteligentnej energii, jest wiele firm dysponujących odpowiednimi produktami, czy usługami z zakresu elektroniki, automatyki, czy IT, ale ze względu na bariery regulacyjne, sformalizowanie relacji z klientami obu stronom ( dostawcy, odbiorcy) brakuje motywacji z jednej strony do wdrażania najnowocześniejszych rozwiązań, a z drugiej do ich przyjęcia.

- Jak na razie odbiorcy są bierni. Można mieć inteligentny licznik, ale to nie daje nam żadnych konkretnych korzyści. Nie można skorzystać z tych szans, które leżą w systemie, czyli na przykład tańszej energii w nocy, ładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych w nocy. Polska sieć nie jest jeszcze dostatecznie wyrafinowana i złożona, żeby to zrobić. Nie jest na tym poziomie, ale to się da zrobić, co jednak wiąże się z inwestycjami - wskazywał Łukasz Gola, Head of Business Development, Hitachi Europe.

Przeczytaj więcej na wnp.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych