PARTNER PORTALU

Spadła liczba upustów cenowych na rynku mieszkaniowym

Deweloperzy nie są już tak elastyczni w negocjacjach cen mieszkań. Znacznie rzadziej niż dotychczas kuszą klientów promocyjną ceną, czy bonusem w postaci opłaconych wakacji.

Autor: Housemarket.pl 14 kwietnia 2015 14:14

Z monitoringu REAS w sześciu największych miastach Polski wynika, że średnia wartość upustu wynosi do 3 proc. ceny mieszkania, podczas gdy rok temu wynegocjowana cena mieszkania była średnio o 10 proc. niższa od cennikowej. Spadek wynika m.in. z dobrych wyników sprzedażowych. W ubiegłym roku deweloperzy sprzedali ok. 70 tys. mieszkań.  Pierwszy kwartał 2015 roku również można zaliczyć do sprzedażowo udanych. Tymczasem deficyt mieszkaniowy ciągle jest duży. Szacuje się go na 0,7–2 mln lokali.

- Z uwagi na dużą dynamikę sprzedaży, gotowe mieszkania stanowią około 5 proc. naszej oferty. Większość lokali sprzedaje się jeszcze przed oddaniem budynków do użytku. Wielu klientów decyduje się na zakup tzw. dziury w ziemi – mówi Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp.

W największej w kraju, warszawskiej ofercie deweloperów, mamy do czynienia z najmniejszym odsetkiem ukończonych lokali. W innych aglomeracjach też nie ma ich wiele. W atrakcyjnych projektach mieszkania wyprzedają się przed zakończeniem budowy lub zostaje ich kilka. Deweloperzy nie muszą więc kusić dodatkowymi bonusami.

Nie oznacza to jednak, że branża deweloperska odwróciła się od klientów. Zamiast niższej ceny lub bonusów w postaci wycieczek czy rzeczy materialnych proponowane są najczęściej upusty na zakup dodatkowych metrów kwadratowych. Zainteresowani zakupem mieszkania w realizowanej przez Tynkbud1 inwestycji Św. Stanisława 6  mogą liczyć na promocyjne ceny garaży i komórek lokatorskich – to najczęściej proponowany „upust” ze strony sprzedających. W droższych inwestycjach miejsce postojowe lub komórka lokatorska proponowana jest z 50-procentową zniżką albo za darmo. Inną forma promocji stosowaną powszechnie na rynku mieszkaniowym jest wykończenie mieszkania pod klucz (w cenie mieszkania lub za stosunkowo niewielką opłata) oraz obniżka cen dla puli wybranych mieszkań – najczęściej tych, które słabo się sprzedają. Na konkretne obniżki cenowe można liczyć przy zakupie mieszkania w budynku oddanym do użytku oraz w chwili wprowadzenia obiektu do oferty sprzedażowej dewelopera.

Wszystko wskazuje na to, że po dobrym pierwszym kwartale 2015 r. pula nowych inwestycji – a więc i mieszkań – będzie sukcesywnie rosła. Być może duża konkurencja sprawi, że chętni na mieszkania z rynku pierwotnego znów będą mogli liczyć na promocyjne obniżki cen na poziomie dwucyfrowym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.