PARTNER PORTALU

Społeczne agencje najmu mieszkań pomocą dla mało zarabiających

Blisko 30 tys. mieszkań mogłoby trafić na rynek, jako lokale na wynajem w ramach Społecznych Agencji Najmu - wynika z badań fundacji Habitat For Humanity Poland. W ocenie fundacji takie rozwiązanie mogłoby pomóc osobom, których nie stać na komercyjny wynajem.

Autor: PAP 03 października 2016 15:29

Fundacja rozpoczęła w poniedziałek kampanię informacyjną „Społeczne Agencje Najmu – Mieszkaj wygodnie”, która ma rozwijać ideę społecznego najmu mieszkań, jako bezpiecznego i ekonomicznego zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych w Polsce.

- Najem społeczny bardzo dobrze wpisuje się w polskie warunki mieszkaniowe, a jednocześnie odpowiada na potrzeby znacznej części społeczeństwa. Rynek najmu charakteryzuje się obecnie dużym popytem, co winduje ceny najmu, szczególnie małych mieszkań - powiedziała dyrektor fundacji Habitat for Humanity Poland Magdalena Ruszkowska-Cieślak na konferencji prasowej w Warszawie.

Jak wyjaśniła, Społeczne Agencje Najmu to rozwiązanie łączące osoby o niższych dochodach, które poszukują mieszkania do wynajęcia z właścicielami lokali, którzy są zainteresowani długoterminowym i stabilnym najmem.

- W Polce nadal brakuje rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby osób o przeciętnych i niskich dochodach. Budownictwo gminne, np. mieszkania komunalne i TBS-owe stanowiło w ostatnich 5 latach tylko 2,5 proc. nowo wybudowanych zasobów mieszkaniowych - dodała Ruszkowska-Cieślak.

Projekt SAN zakłada, że najemca otrzyma mieszkanie w dobrym standardzie, a umowa najmu będzie podpisywana na co najmniej dwa lata. Czynsz ma być obniżony o około 20 proc. w stosunku do rynkowego. Z kolei właściciel - jak tłumaczy Ruszkowska-Cieślak - ma gwarancję comiesięcznej spłaty czynszu, nie będzie także musiał zajmować się szukaniem nowych lokatorów ani obsługą techniczną najmu.

- W naszej ocenie SAN-y to narzędzie, które wpłynie na poprawę sytuacji mieszkaniowej Polaków i Polek – wskazała Ruszkowska-Cieślak.

Zdaniem fundacji mieszkania oferowane przez SAN mogą być skierowane do dwóch grup: osób o średnich dochodach (nieco powyżej kryteriów uprawniających do najmu komunalnego, a poniżej dolnego kryterium TBS, tzw. luka czynszowa) oraz osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym (około 20-30 proc. odbiorców spłacających czynsz przy wsparciu instytucji publicznych).

Z drugiej strony - jak wskazuje fundacja - SAN-y mają być rozwiązaniem stanowiącym pomost do normalnego życia dla osób wychodzących z kryzysu bezdomności, czy opuszczających pieczę zastępczą (m.in. domy dziecka, młodzieżowe ośrodki wychowawcze).

- Widzimy potencjał do tworzenia SAN-ów przede wszystkim w miastach wojewódzkich i subregionalnych. SAN-y sprzyjają mobilności społecznej, ale także przyczyniają się do wzrostu zaufania między właścicielem a najemcą i poprawy kultury najmu - podkreśliła dyrektorka fundacji.

Fundacja przeprowadziła badania nad Społecznymi Agencjami Najmu we współpracy z Uniwersytetem Śląskim oraz Uniwersytetem Warszawskim. Wynika z nich m.in., że blisko 30 tys. mieszkań (około 0,2 proc. zasobu mieszkaniowego) mogłoby trafić na rynek jako lokale na wynajem w ramach SAN.

SAN-y funkcjonują m.in. w Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii. Działają w różnorodnych modelach i skali. W Wielkiej Brytanii jako instrument uzupełniający politykę miejską i samofinansujące się m.in. dzięki społecznym funduszom inwestycyjnym. Zaś w Belgii stanowią narzędzie polityki mieszkaniowej, połączone z dofinansowaniem na poziomie miejskim i ulgami podatkowymi na poziomie krajowym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.