PARTNER PORTALU

Strategia deweloperów działa

Deweloperzy odnotowują kolejne rekordy, co oznacza, że rośnie także konkurencja w branży. Jaka przyszłość czeka pierwotny rynek mieszkaniowy? Co planują firmy i jakie kierunki działań przewidują?

Autor: housemarket.pl 30 października 2017 15:03

Silna pozycja najmu

Popularność zakupu mieszkań w celach inwestycyjnych nadal jest duża. Trend ten z pewnością będzie się utrzymywał, dopóki oszczędzanie środków na lokatach bankowych będzie mało opłacalne.
Średnia rentowność najmu na rynku mieszkaniowym oscyluje w granicach 4,7-5,0 proc. w skali roku (źródło: CBRE 2017). Dla porównania, zgodnie z oczekiwaniami ekonomistów, główna stawka oprocentowania w Narodowym Banku Polskim, ustalana przez Radę Polityki Pieniężnej, pozostaje na rekordowo niskim poziomie 1,5 proc. Jeszcze 5 lat temu, w maju 2012 roku wynosiła aż 4,75 proc.

Ostatni raz stawki zmieniły się w marcu 2015 roku, a więc stosunkowo dawno.

- Choć w Polsce wciąż dużą wagę przykładamy do posiadania własnego mieszkania, to rynek najmu rozwija się bardzo dynamicznie - zauważa Piotr Kijanka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Grupie Deweloperskiej Geo. - Szczególnie w miastach uniwersyteckich, jakimi są Kraków czy Wrocław, wynajem mieszkań od lat jest bardzo popularny. Dodatkowo, najemcami coraz częściej są turyści oraz cudzoziemcy pracujący w naszym kraju, dlatego atrakcyjność inwestycji w mieszkania na wynajem wciąż rośnie - dodaje.

Ku oczekiwaniom

Sukces w branży zapewnia właśnie odpowiednia strategia działań, dopasowana do aktualnej sytuacji. Rodzimy rynek deweloperski cechuje się dojrzałością, którą można dostrzec m.in. w tym, że pomimo dużego popytu, ceny mieszkań od dłuższego czasu utrzymują się na podobnym poziomie. Co więcej, deweloperzy analizują na bieżąco zapotrzebowanie nabywców, dzięki czemu wprowadzają do sprzedaży mniej więcej tyle lokali, ile sprzedają, co zapewnia równowagę między podażą a popytem.

- Współczesny klient jest niezwykle świadomy tego, czego oczekuje - podkreśla Piotr Kijanka. - Aktualnie konkurencja w branży jest na tyle silna, że nie można pozwolić sobie na nietrafione pomysły. Możemy zdradzić, że wkrótce w Katowicach powstanie nasza nowa inwestycja, która będzie dopełnieniem zdrowego trybu życia jej mieszkańców. Na terenie osiedla powstaną m.in. siłownie i tężnie solankowe - dodaje.

Seniorzy naprzód

Aktualnie oferta skrojona jest na miarę millenialsów, czyli osób młodych, aktywnych, uczestniczących w życiu miasta. Wkrótce sytuacja się zmieni. Już teraz na horyzoncie widać kolejną silną grupę, dla której deweloperzy powinni zacząć przygotowywać ofertę - seniorzy.

To jak dotąd najmniej zagospodarowana grupa docelowa na rynku mieszkań. Zgodnie z danymi zebranymi przez GUS, w 2003 roku, osób w wieku poprodukcyjnym w Polsce było niemal 6 mln, co stanowiło 15 proc. społeczeństwa, w 2016 roku było to już 7,6 mln, a więc 20 proc. ogółu. Starzejące się społeczeństwo oznacza nowe wyzwania w branży deweloperskiej. Na mieszkania przystosowane dla osób starszych popyt będzie stopniowo wzrastał.

Działania deweloperów muszą odpowiadać zmianom społecznym, a nawet powinny je wyprzedzać.

- Przewidujemy, że w najbliższych latach zainteresowanie zakupami inwestycyjnymi nie zmaleje. Nieustanny monitoring rynku, a także zmian społecznych to podstawowe działania deweloperów. Tylko dzięki kompleksowemu podejściu możemy sprostać oczekiwaniom i zagwarantować bogatą ofertę mieszkań, które spełniają wymagania rynku - podsumowuje ekspert Grupy Deweloperskiej Geo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.