PARTNER PORTALU

Tradycyjne technologie i średni metraż z jednym piętrem. Polski dom 2018

Z najnowszego „Raportu o budowie domów w Polsce” wynika, że dotychczasowe trendy mają się bardzo dobrze i Polacy są przywiązani do tradycyjnych rozwiązań. Rzadziej niż w ubiegłych latach decydują się na budowę według indywidualnych projektów. Przeciętny polski dom ma od 126 do 150 m2 powierzchni użytkowej. Powstał w technologii murowanej, według gotowego projektu kupionego od architekta i na działce nie większej niż 20 arów.


Autor: HouseMarket.pl 04 lutego 2019 08:16

Pierwsze etapy inwestycji związanej z budową domu to zazwyczaj wybór działki oraz projektu, według którego będzie powstawał nowy dom. Ankietowani przez Oferteo.pl, największy polski serwis łączący poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, w 2018 roku najczęściej budowali domy na działkach, których wielkość nie przekraczała 20 arów. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania widać lekki wzrost zainteresowania działkami o powierzchni od 10,1 do 20 arów – z 38 do 41 proc.. Prawie co trzeci badany wybierał działki o powierzchni od 5,1 do 10 arów (31 proc.). 

Uwidocznił się także niewielki spadek zainteresowania największymi działkami, liczącymi więcej niż 30 arów powierzchni. Według poprzedniej edycji badania (za 2017 rok) stawiało na nich domy 15 proc. ankietowanych. W 2018 roku  ten odsetek wyniósł 11 proc.

Ankietowani wybierając miejsce, w którym powstanie ich dom, przede wszystkim kierowali się położeniem działki (57 proc. wskazań). Na cenę jako kluczowy czynnik zwracało uwagę 25 proc. ankietowanych. Ponadto wpływ na wybór lokalizacji miały: odległość od miejsca pracy (18 proc.) oraz szkoły lub przedszkola dzieci (16 proc.). Warto zauważyć, że 11 proc. badanych wskazało, że wybór odpowiedniej działki to jedna z największych trudności związanych z procesem inwestycyjnym. Podobnych dylematów raczej nie miało 24 proc. ankietowanych, którzy otrzymali działkę jako darowiznę.

W 2018 roku wyraźnie zwiększył się odsetek osób, które skorzystały z gotowego projektu domu zakupionego w biurze architektonicznym. Na takie rozwiązane zdecydowało się 63 proc. badanych. W poprzedniej edycji ten odsetek wyniósł 56 proc. Na indywidualnym projekcie, przygotowywanym wspólnie z architektem opierało się 37 proc. badanych – jest to wyraźne załamanie trendu, ponieważ w ubiegłych latach indywidualne projekty stopniowo zyskiwały na popularności.

Jak duży jest przeciętny polski dom?

W przypadku metrażu domów trendy z ostatnich kilku lat mają się bardzo dobrze. W 2018 roku, podobnie jak rok wcześniej, Polacy najczęściej budowali domy, których powierzchnia użytkowa wyniosła od 126 do 150m2 (28%). W dalszej kolejności popularnością cieszyły się metraże z przedziału od 151 do 200m2 (24%) oraz 101–125m2 (23%). Zmniejszył się odsetek osób, które budowały najmniejsze domy – z 16% w 2017 do 13% w roku 2018.

Wciąż najpopularniejsze okazują się domy parterowe z poddaszem użytkowym. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 60% ankietowanych. Tylko 14% badanych przez Oferteo wybudowało dom jednopiętrowy lub o większej liczbie kondygnacji.

Kolejna edycja „Raportu o budowie domów” przynosi potwierdzenie tezy, że piwnice systematycznie przechodzą do lamusa. W 2018 roku tylko 10% inwestorów zdecydowało się na podpiwniczenie. Na podobnym poziomie utrzymuje się natomiast odsetek inwestorów, którzy budowali dom z garażem – według najnowszego badania było to 66%. 

Jaką technologię wybieramy?

W kwestii materiałów budowlanych Polacy są przywiązani do tradycyjnych technologii. – Wybór materiałów budowlanych pokazuje, jak mocno są w społeczeństwie zakorzenione pewne trendy – zwraca uwagę Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Od pierwszej edycji badania widzimy, że najpopularniejsze materiały to cegła ceramiczna i bloczek komórkowy.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.