PARTNER PORTALU

Trzy pokoje podbijają rynek mieszkaniowy

Jeszcze pięć lat temu, w miastach objętych monitoringiem REAS, mieszkania dwupokojowe stanowiły blisko połowę wszystkich wprowadzanych do sprzedaży przez deweloperów. Obecnie obserwowany jest wyraźny spadek ich udziału na rzecz lokali trzypokojowych i czteropokojowych.

Autor: HouseMarket.pl 22 września 2016 10:17

W tym samym czasie przeciętny metraż mieszkania trzypokojowego np. w Warszawie zmniejszył się o ok. 5 mkw. Branża deweloperska nie ma powodów do narzekania. Padają kolejne rekordy sprzedaży.

W drugim kwartale 2016 r. na sześciu największych rynkach w Polsce (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) deweloperzy sprzedali łącznie 15,1 tys. mieszkań. Niemal 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Rekordowa była również liczba mieszkań, które wprowadzili do oferty. W minionym kwartale do sprzedaży trafiło na tych rynkach łącznie 17,7 tys. mieszkań, czyli aż o 34 proc. więcej rdr.

Tak wysoka podaż mieszkań jest odpowiedzią deweloperów na wysoki popyt wynikający m.in. z tego, że w dorosłe życie wkracza pokolenie wyżu demograficznego kupujące swoje pierwsze mieszkania - m.in. przy pomocy programu MdM. Zwiększony popyt generują również inwestorzy poszukujący alternatyw dla niskooprocentowanych lokat i dołującego rynku kapitałowego.

Z deklaracji deweloperów w przeprowadzonym przez REAS badaniu ankietowym wynika, że blisko 30 proc. zakupów stanowią mieszkania nabywane w celach inwestycyjnych. Ci deweloperzy, którzy trafiają z ofertą w oczekiwania poszczególnych grup nabywców otrzymują bonus w postaci wysokich poziomów sprzedaży.

Nie dziwi więc, że preferencje kupujących są jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę przy projektowaniu kolejnych inwestycji – zwłaszcza struktury mieszkań. Warto zatem przyjrzeć się temu, jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniała się struktura lokali wprowadzanych przez deweloperów do sprzedaży.

Trzy pokoje w cenie

Nie ma wątpliwości, że największym zainteresowaniem kupujących cieszyły się i nadal cieszą się mieszkania niewielkie – najczęściej dwupokojowe. Są one popularne zarówno wśród osób kupujących dla siebie, jak również wśród inwestorów, nabywających mieszkania w celu ich późniejszego wynajęcia. Jeszcze pięć lat temu, w miastach objętych monitoringiem REAS, stanowiły one blisko połowę wszystkich mieszkań wprowadzanych do sprzedaży.

- W ostatnim czasie struktura mieszkań w inwestycjach wprowadzanych na rynek ulega widocznym zmianom. – mówi Anna Maroń, młodszy konsultant w firmie doradczej REAS. - Obserwowany jest wyraźny spadek udziału mieszkań dwupokojowych na rzecz mieszkań trzypokojowych i czteropokojowych. Miastem, w którym trend ten jest najbardziej zauważalny jest Łódź.

Łódź woli trzy pokoje

Z danych REAS wynika, że większość mieszkań, które trafiły do oferty w tym mieście, zarówno w całym 2015 r., jak i w pierwszej połowie 2016 r. stanowiły lokale trzypokojowe, a nie dwupokojowe jak w innych miastach. Czy ta tendencja się utrzyma? Wiele wskazuje na to, że jest to możliwe.

W Łodzi, inaczej niż na pozostałych analizowanych rynkach, w pierwszej połowie 2016 r. największą część mieszkań wprowadzonych do oferty stanowiły mieszkania trzypokojowe. Ich udział wyniósł aż 48 proc. W porównaniu do struktury mieszkań wprowadzonych do sprzedaży w 2011 r. jest to wzrost aż o 15 p.p. Nieznacznie zwiększył się również udział mieszkań 4-pokojowych. Udział mieszkań dwupokojowych zmniejszył się o 8 p.p. i wyniósł zaledwie 38 proc. Na przestrzeni ostatnich 5 lat w Łodzi bardzo wyraźnie zmniejszył się również udział mieszkań 1-pokojowych – z 13 proc. w 2011 r. do 4 proc. w pierwszej połowie 2016 r.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.