PARTNER PORTALU

Unia chce ograniczyć zużycie energii. Co to oznacza dla konsumentów?

Od 1 września weszły w życie nowe przepisy unijne, które mają pomóc w zmniejszeniu zużywania energii przez Europejczyków. Tym samym, moc nowych modeli odkurzaczy nie będzie mogła przekraczać więcej niż 900 W. Czy to odbije się na konsumentach?

Autor: housemarket.pl 08 września 2017 15:25

Gdy w 2014 roku Unia Europejska wprowadziła ograniczenie dotyczące zużycia energii do 1600 W w dopuszczonych do sprzedaży odkurzaczach, już wtedy klienci niepokoili się, że energooszczędne urządzenia będą mniej efektywne, i w konsekwencji, nieprzydatne. W końcu mniejsza moc ssania odkurzacza, dla wielu kojarzy się przede wszystkim z jeszcze dłuższym procesem sprzątania. I chociaż producenci wiedzieli o zmianach już dawno, to 700 W różnicy wydaje się być ogromną przepaścią.

Co się zmienia?

Tymczasem nawet urządzenie o niższej mocy może doskonale usuwać kurz, brud i pył. Pomysłodawcy dyrektywy umieścili w niej także zapis mówiący o skuteczności nowych sprzętów.

- Ograniczenie mocy odkurzacza do 900 W to niejedyny wymóg zawarty w nowych przepisach. Modele wprowadzone do obrotu po 1 września 2017 roku będą musiały spełniać także osiem minimalnych wymogów technicznych – mówi Piotr Bieńkowski, prezes firmy Worwo, polskiego producenta worków do odkurzaczy. – Dzięki wykorzystaniu nowych technologii urządzenia będą lepiej zasysać kurz z podłóg i dywanów. W projekcie ustalono również maksymalny poziom typowych dla odkurzacza parametrów – od teraz poziom reemisji kurzu nie będzie mógł wynieść więcej niż 1%. Nowe urządzenia będą musiały być również cichsze (maksymalnie 80 dB), ich silniki bardziej żywotne (minimum 500 godzin pracy), a roczne zużycie energii mniejsze niż 43,0 kWh – tłumaczy ekspert.

Co dostaniemy w zamian?

Pomysłodawcy z Unii Europejskiej szacują, że dzięki ograniczeniom nałożonym na producentów odkurzaczy, cała Europa zaoszczędzi prawie 20 TWh (terawatogodzin) energii elektrycznej rocznie. Dzięki temu do atmosfery nie zostanie wyemitowanych 6 milionów ton CO2. Eksperci zaznaczają również, że do 2020 roku emisja gazów cieplarnianych powinna spaść o około 7%. – Takie ograniczenie to nie tylko ukłon w stronę ochrony środowiska naturalnego, ale też znaczne oszczędności pieniężne. Korzystanie z energooszczędnego urządzenia przez kilka lat pozwoli oszczędzić nawet 300 zł.

Nowe urządzenia będą miały także nowe etykiety energetyczne. Wcześniejsze obejmowały skalę od A do G. Od 1 września zmienią się na od A+++ do D. Pierwszy z nich oznacza, że sprzęt ma najlepszy współczynnik energooszczędności – co oznacza, że cechują się największą oszczędnością podczas sprzątania i, prawdopodobnie, najwyższą cenę przy jego zakupie.

Jakie są alternatywy?

Sceptyczni do nowych dyrektyw unijnych konsumenci nie muszą się obawiać, że z dniem 1 września urządzenia o wyższej mocy znikną ze sklepowych półek. Przepisy zostały nałożone na producentów i to właśnie im zakazano wprowadzania do obrotu odkurzaczy, o wyższej, niż 900 W mocy. Ci natomiast, którzy zastosują się do nowych przepisów, powinni jednak pamiętać, że jest kilka innych sposobów na zwiększenie skuteczności pracy odkurzacza.

- Decydującym czynnikiem na to, jak mocno odkurzacz zasysa kurz, jest przepływ powietrza. Im jest łatwiejszy, tym moc silnika jest lepiej wykorzystana – zauważa Piotr Bieńkowski. – Duże znaczenie ma również worek, jaki zastosujemy. Wykonane z syntetycznego materiału, plastyczne i doskonale filtrujące worki zapewnią nie tylko zwiększenie mocy ssania nawet do 20 proc., ale też jednocześnie oszczędność czasu i energii oraz cichszą i dłuższą pracę odkurzacza, czego nie można powiedzieć o workach papierowych – dodaje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.