PARTNER PORTALU

W niskiej cenie, w dobrej lokalizacji i odpowiednio duże - takie jest mieszkanie idealne

Niemalże co trzeci Polak wiąże kupno mieszkania z chęcią założenia rodziny, a co czwarty kupuje własne „M”, by… wyprowadzić się od najbliższych. Jednak aż 43 proc. Polaków zdecydowało się na zakup mieszkania dlatego, że po prostu chcieli mieć na własność tego typu nieruchomość. To dane z raportu „Jak Polacy kupują mieszkania? Oczekiwania, motywacje, obawy” opracowanego przez Gumtree.pl

Autor: housemarket.pl 06 listopada 2019 11:56

Kochamy własność

Polacy mają bardzo silne przywiązanie do własności - według danych Eurostatu, aż 84% mieszkań w naszym kraju znajduje się w rękach prywatnych właścicieli. Mimo że poziom zarobków nad Wisłą wciąż jest daleki od zachodnioeuropejskiego, odsetek mieszkań własnościowych w Polsce jest znacznie wyższy, niż średnia dla Unii Europejskiej. Ta wynosi bowiem 69 proc. Choć dostęp do mieszkań na wynajem powoli staje się coraz większy, Polacy nadal najczęściej dążą do zakupu własnego lokum.

W raporcie opracowanym przez Gumtree.pl, badani wskazują, że czynnik, jakim jest „chęć posiadania mieszkania na własność”, jest dla nich najistotniejszy w kontekście decyzji o kupnie. Co ciekawe, największy nacisk na aspekt własności kładą zwłaszcza ludzie młodzi. Widać to najwyraźniej w grupach wiekowych 18-24 lata oraz 25-34 lata, w których co druga zapytana osoba wskazała, że decyduje się na zakup mieszkania właśnie z powodu chęci posiadania go na własność.

- Mieszkanie od zawsze było, jest i będzie towarem niemal pierwszej potrzeby. Jednak zakup lokum na własność to niejedyna opcja dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, szczególnie młodego pokolenia. Wprowadzenie na rynek alternatywy w postaci mieszkań na wynajem powoduje, że duża część uboższych klientów rezygnuje z zakupu lokali i przechodzi w najem np. z opcją późniejszego wykupu. Może to poważnie wpłynąć na rynek nieruchomości - prognozuje Tomasz Błeszyński, doradca rynku nieruchomości.

Dla najmłodszej grupy badanych (18-24 lata), decyzja o zakupie mieszkania związana jest nie tylko z kwestią własności, ale też z chęcią zmiany lokalizacji (36 proc.) oraz perspektywą założenia rodziny (33 proc.). Szczególnie ten trzeci powód jest bardziej istotny dla osób z między 25 a 34 rokiem życia – tu wskazało na niego 43 proc. zapytanych osób. Nieco starsi ankietowani także argumentują potrzebę zakupu nowego mieszkania chęcią posiadania go na własność. W grupie wiekowej 35-44 lata wskazuje na to 37 proc., zaś w grupie 45+ – 33 proc. ankietowanych. Osoby po 45 r.ż., nieco częściej niż pozostałe, wiążą zakup lokum z chęcią polepszenia jego standardu.

Mieszkanie na miarę możliwości

Po podjęciu wstępnej decyzji o kupnie mieszkania, zaczynamy rozglądać się za takim, które spełni nasze oczekiwania. W trakcie poszukiwań, zwracamy uwagę na wiele czynników, które w naszym odczuciu sprawią, że będzie ono tym wymarzonym. Jak wynika z raportu, na tym etapie przede wszystkim patrzymy na kwestię ceny. To zrozumiałe ze względu na fakt, że aż 74 proc. osób zadeklarowało, iż w związku z zakupem mieszkania musiało wziąć kredyt, który pokryje przynajmniej część inwestycji.

- Jak się jednak okazuje, cena to niejedyny aspekt, który ma znaczenie dla Polaków. Raport „Jak Polacy kupują mieszkania? Oczekiwania, motywacje, obawy” ukazuje złożoność problemów, które musi wziąć pod uwagę potencjalny kupiec przy wyborze własnego lokum. Ostateczna decyzja o zakupie mieszkania to przecież wybór, którego konsekwencje możemy ponosić nawet przez kilkadziesiąt lat. To dlatego zwracamy uwagę na tak wiele różnych elementów, które składają się na „mieszkanie idealne - wyjaśnia Katarzyna Merska, koordynator ds. komunikacji Gumtree.pl.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.