PARTNER PORTALU

Warszawa: inwestycje pod dobrym adresem odporne na recesję

Ostatnie trzy miesiące 2018 roku Warszawa zakończyła rekordem kwartalnej podaży nowych mieszkań - na rynek trafiło 9 tys lokali, a liczba transakcji zwiększyła się o blisko 28 procent. W całej Polsce liczba sprzedanych lokali osiągnęła drugi co wielości wynik w historii rynku deweloperskiego. Mimo to niektórzy deweloperzy w kraju już teraz silnie odczuli symptomy spowolnienia - podczas kiedy część z nich zwiększyła sprzedaż, inni odnotowali wyraźne spadki.

Autor: housemarket.pl 20 marca 2019 13:25

Receptą na hamujący popyt będzie rozwijanie dobrej jakości inwestycji o podwyższonym standardzie w świetnych lokalizacjach.

- Jak wskazują prognozy, zarówno podaż, jak i popyt będą się zmniejszały, jednak popyt wciąż będzie lekko przewyższać podaż. Spadek podaży oznaczać będzie między innymi mniejsze możliwości wyboru dla potencjalnych nabywców. Tym bardziej, że pewna część nowych lokali może być też wykupywana przez krótkoterminowych spekulantów, dokonujących zakupów we wczesnej fazie sprzedaży w celu odsprzedania przed zakończeniem budowy. Może to pogłębić dysproporcję pomiędzy liczbą warszawskich lokali o niższym i wyższym standardzie - mówi Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska.

Analizy REAS | JLL wskazują, że ponad 70 proc. mieszkań wciąż stanowią lokale o podstawowym standardzie, a podwyższony standard znajdziemy w nieco poniżej jednej czwartej lokali. Jest ich w ofercie mniej niż np. pięć lat temu. Nie najlepiej jest też w segmencie apartamentów - i mówimy tu o przestrzeniach nie tylko luksusowych, ale po prostu dostępnych dla lepiej sytuowanych mieszkańców Warszawy. Na koniec trzeciego kwartału 2018 roku ich liczba w ofercie deweloperów oscylowała w okolicach 1 tys. lokali. Tymczasem wzrost dochodów i bardzo dobra sytuacja na rynku pracy wpływają na aspiracje nabywców pod kątem wyboru miejsca do życia. W związku z tym przewidujemy, że segment mieszkań o wyższym standardzie, w tym budynków z certyfikatami, najmniej odczuje skutki nadchodzącej dekoniunktury.

- Klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na lokalizację nieruchomości i udogodnienia wokół. Spółka mieszkaniowa Skanska zapoczątkowała trend „zielonej certyfikacji”. Jej Osiedle Mickiewicza w Warszawie, jako pierwsze w Polsce otrzymało certyfikat BREEAM, potwierdzający wysoki standard projektu wyposażonego w rozwiązania przyjazne dla ludzi i środowiska. Dla Skanska BREEAM stał się już standardem, coraz częściej zgodnie z jego wytycznymi budują także inni deweloperzy. Jak wynika z doświadczeń Skanska, dziś nawet 40 proc. klientów zainteresowanych zakupem mieszkania pyta o certyfikat środowiskowy - dodaje Aleksandra Goller.

Utrzymujący się popyt na komfortowe mieszkania w dobrze skomunikowanych lokalizacjach będzie stymulował również ich dalszą podaż. Prawdopodobnie wpłynie na nią też uruchomienie niektórych, niedostępnych obecnie terenów w wyniku procedur specustawy inwestycyjnej oraz utrzymująca się aktywność nabywców gotówkowych w wieku 35+, których potrzeby mieszkaniowe wciąż są duże, a skala oszczędności ogromna.

- Ważne będą również czynniki związane ze stabilnym finansowaniem kolejnych etapów inwestycji. W przypadku Skanska jest to wyłącznie finansowanie z własnych środków, nie będziemy więc narażeni na wzrost kosztów finansowania - podsumowuje Aleksandra Goller. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.