PARTNER PORTALU

Właściciel mieszkania kontra najemca, czyli trudna relacja biznesowa

Relacje na linii właściciel mieszkania – najemca wciąż jeszcze nie należą w Polsce do najłatwiejszych. Wzajemne pretensje i nieporozumienia są jednak zwykle wynikiem braku wiedzy oraz świadomości obu stron odnośnie procesu najmu, jak również nadmiernej podejrzliwości. Czego najczęściej dotyczą kwestie sporne oraz jak należy je rozwiązać?

Autor: HouseMarket.pl 05 października 2016 13:24

Przedstawiamy 5 powszechnych zagadnień związanych z wynajmem mieszkania, które budzą dużo emocji zarówno wśród właścicieli mieszkań, jak i najemców oraz stanowią częstą przyczynę konfliktów.

Umowa – rzecz święta

Umowa to kluczowy element procesu najmu – określa prawa i obowiązki stron, reguluje wzajemne oczekiwania i ustala płaszczyznę relacji. Dobra umowa powinna też przewidywać sposoby rozstrzygania potencjalnych problemów i tym samym, maksymalnie ograniczać wszelkie niedomówienia, które mogą wyniknąć w trakcie jej trwania.

- Zarówno w interesie właściciela, jak i najemcy jest, by umowa przyjęła formę pisemną oraz była dokumentem dość szczegółowym, wnikliwie przeanalizowanym przez obie strony. Tymczasem, źródłem wielu konfliktów pomiędzy właścicielami mieszkania a najemcami jest albo brak umowy, albo jej ograniczenie do formy ustnej bądź krótkiego dokumentu zawierającego jedynie podstawowe, obligatoryjne zapisy – mówi Sławek Muturi, założyciel firmy Mzuri oraz autor książki „Poradnik dla najemczyń i najemców. Jak zapewnić sobie bezproblemowy najem. 100+ pytań i odpowiedzi”.

Równie częstym powodem nieporozumień jest brak protokołu zdawczo-odbiorczego, który jest bardzo ważnym elementem umowy najmu. Dokładnie opisany stan mieszkania pozwala rozwiać ewentualne, przyszłe wątpliwości co do tego, kiedy mogła powstać dana szkoda czy usterka.

Kto płaci za usterki?

Większe lub mniejsze awarie zdarzają się praktycznie w każdym wynajmowanym mieszkaniu. Są też one często przyczyną napięć pomiędzy najemcą a właścicielem mieszkania. Problem dotyczy tu oczywiście odpowiedzi na pytanie, kto za daną szkodę powinien zapłacić. W przypadku drobnych usterek związanych z bieżącym użytkowaniem mieszkania - jak przepalona żarówka czy cieknący kran - obowiązek naprawy leży po stronie najemcy. Właściciel finansuje usunięcie poważniejszych szkód, takich jak popsuta instalacja elektryczna lub hydrauliczna, awaria pralki czy lodówki. Oczywiście pod warunkiem, że szkoda powstała bez winy najemcy. Częstym błędem jest ignorowanie przez najemców początkowo drobnych usterek, które z czasem mogą doprowadzić do poważniejszej awarii. Warto, możliwie na bieżąco, informować właściciela o stanie mieszkania i ewentualnych usterkach – nierzadko sami chętnie organizują naprawę szkody, aby mieć pewność, że zostanie ona wykonana fachowo oraz by ułatwić życie lokatorom. Jeżeli, jako najemcy, zobowiązujemy się do naprawy poważniejszej szkody na koszt właściciela i uzgodnimy z nim potrącenie kwoty naprawy z czynszu – warto, by wzajemne ustalenia przyjęły formę pisemną.

Remont kontrolowany

Jak daleko możemy, jako najemcy, ingerować we wnętrze wynajmowanego przez nas mieszkania? Najemcy powinni ograniczać się jedynie do takich zmian, które nie utrudnią bądź nie wykluczą przywrócenia stanu sprzed przeprowadzki. Na wszelkie, poważniejsze „prace remontowe” powinien wyrazić zgodę (najlepiej pisemną) właściciel mieszkania. Tymczasem zdarza się, że najemcy dokonują rewolucji w aranżacji wystroju bez konsultacji z osobą wynajmującą.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.