PARTNER PORTALU

Wnętrza mieszkalne z wyższej półki. Eksperci o luksusie na 4 Design Days

Kiedyś kojarzył się z bogactwem zdobień i wszechobecnym przepychem, dziś przede wszystkim z przestronnym wnętrzem i dobrą jakością zastosowanych rozwiązań, każdy jednak luksus postrzega i odczuwa indywidualnie. Eksperci, właściciele firm i architekci rozmawiali o współczesnym pojęciu luksusu wnętrzach mieszkalnych w trakcie 4 Design Days.

Autor: housemarket.pl 11 lutego 2019 14:20

Uczestnicy panelu Wnętrza z wyższej półki. Niepowtarzalny design, szlachetne materiały, ręczne rzemiosło – w poszukiwaniu luksusu, zastanawiali się nad tym czym jest luksus w aranżacji wnętrz i jakimi cechami pojęcie to można zdefiniować. Punktem wyjścia do dyskusji była wypowiedz Patrycji Suszek-Rączkowskiej, architektki wnętrz z Pracowni Projektowej Poco Design, która wyjaśniła, że pojęcie luksusu na przestrzeni lat znacznie ewoluowało i dziś luksus oznacza coś zupełnie innego niż dawniej. Jej zdaniem, aktualnie najczęściej przejawia się w stonowanej elegancji, niebanalnych wykończeniach, subtelnie dobranym wyposażeniu czy oryginalnym połączeniu materiałów.

- Dawniej luksus znaczył tyle co przepych, nadmiar i przysłowiowe złote, bogate w wyrazie detale. Dziś luksus we wnętrzu kojarzy się z rękodziełem, z czymś co jest niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju i nietuzinkowe. Obserwujemy więc znaczne odwrócenie genezy słowa luksus. Przyznam, że do niedawna nie lubiłam tego słowa, dopóki nie zrozumiałam, że luksus może być rozumiany w zupełnie inny sposób - mówiła Patrycja Suszek-Rączkowska.

Wojciech Mościbrodzki, ambasador marki Tarasola zaznaczył, że luksus wcale nie jest łatwy do zdefiniowania ani też jednoznaczny, a to dlatego, że zjawisko to każdy ocenia po swojemu i według własnego postrzegania otaczającej nas rzeczywistości. Jak mówił, definicja luksusu zmienia się wraz ze zmieniającym się światem oraz odpowiada naszym możliwościom - także finansowym.

- Nie ma definicji tego pojęcia, którą moglibyśmy uznać za wyczerpującą. To co oceniamy w kategorii luksusu jest kwestią indywidualną oraz subiektywną opinią. Dla niektórych luksusem może być godzina z książką lub wolny czas spędzany z rodziną. Nie da się nie zauważyć, że luksus trafił też pod strzechy i dziś jest bardziej dostępny, między innymi dzięki projektantom, którzy pomagają to pojęcie wprowadzić do naszych wnętrz mieszkalnych. Wszystkie te elementy czynią luksus pojęciem wielowymiarowym i płynnym, czy może inaczej - dynamicznym. Jeśli jednak mógłbym opisać to pojęcie w kontekście aranżacji wnętrz to wymieniłbym tu: wysoką cenę, unikalność, fakt bycia pożądanym i wyrafinowanie. Dobrom luksusowym towarzyszy także przekonanie, że ich posiadanie dostarcza przyjemności oraz podnosi nasz status społeczny - wyjaśnił Wojciech Mościbrodzki.

Monika Kurdyś, agentka marki Bomma zaznaczyła, że z biegiem czasu wzrasta zamiłowanie do produktów indywidualizowanych i spersonalizowanych. Uwielbiamy przedmioty ręcznie robione i prawdziwe, naturalne materiały.

- Wraz z coraz większą świadomością trendów w architekturze wnętrz, znaczenia nabierają również nazwiska projektantów elementów wyposażenia. Luksusowe wnętrze to wnętrze spersonalizowane. W tej chwili nie ilość, a jakoś ma znaczenie. Przestrzeń może być ogromna i z pozoru wydawać się pusta, ale wystarczy dobrej jakości materiał wykończeniowy, aby wnętrze zaprezentowało się luksusowo - kontynuowała Monika Kurdyś.

Prelegenci zauważyli także, że indywidualna wizja luksusu może zmieniać się z powodu osobistych, „wewnętrznych" doznań. Na przykład, pod wpływem przesytu lub znudzenia przedmiotem czy też odwrotnie - nagłego zainteresowania - zwłaszcza w przypadku luksusu prestiżowego - w wyniku porównywania własnego stanu posiadania z opinią czy też wiedzą innych osób. 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.