PARTNER PORTALU

Za co cenimy nasze mieszkania?

W posiadanych nieruchomościach Polakom najbardziej odpowiada lokalizacja, bliskość do znajomych i rodziny oraz liczba pokoi – wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie Allcon Osiedla.

Autor: HouseMarket.pl 18 grudnia 2015 11:52

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, co Polakom najbardziej odpowiada w posiadanym przez nich mieszkaniu lub domu. Dla blisko połowy ankietowanych jest to ogólnie pojmowana lokalizacja nieruchomości (49 proc.) – tę odpowiedź w skali kraju wskazywano zdecydowanie najczęściej.

Drugie w kolejności wymieniano mieszkanie w pobliżu znajomych/rodziny (42 proc.), a następnie liczbę pokoi i rozkład pomieszczeń (odpowiednio 38 proc. i 37 proc.). Polakom w mniejszym stopniu odpowiadają natomiast koszty utrzymania domu czy mieszkania i bliskość infrastruktury w postaci m.in. szkoły czy przychodni (po 35 proc.), a także dostępność komunikacji publicznej (25 proc.).

Lokalizacja jest ważna

Najczęstsze odpowiedzi są zgodne z zachowaniami, jakie deweloperzy dostrzegają wśród osób poszukujących nieruchomości. - Zauważamy, że szczególnie młodzi ludzie zaczęli przywiązywać coraz większą wagę nie tylko do lokalizacji rozumianej jako dobra komunikacja czy infrastruktura, ale także do sąsiedztwa rodziny i przyjaciół.

Coraz częściej zdarza się, że nasi klienci, zachęceni przez znajomych dobrymi opiniami o osiedlu, wybierają mieszkania w budynkach sąsiadujących. Nierzadko bywa także, że rodzice kupują mieszkania w tej samej inwestycji, charakteryzującej się wysokim standardem (windy, hale garażowe, tereny rekreacji), by być blisko dzieci i wnuków – komentuje wyniki badania Mariola Krakowiak, dyrektor ds. sprzedaży w Allcon Osiedla.

Rośnie świadomość potrzeb mieszkaniowych

Wyniki badania wyraźnie nie tylko pokazują, jak istotne dla posiadaczy nieruchomości są wszystkie czynniki związane z lokalizacją. Warto bowiem zwrócić uwagę na często wymieniane przez respondentów: liczbę pokoi oraz rozkład pomieszczeń. Czy to oznacza, że wiedza Polaków na temat potrzeb mieszkaniowych rośnie? Według niektórych ekspertów rynek w ostatnich kilku latach ewoluował w kierunku coraz większej świadomości potrzeb, także mieszkaniowych.

– Klienci zazwyczaj mają nakreśloną wstępną wizję dot. metrażu mieszkania, położenia na piętrze, nasłonecznienia. Nasi konsultanci, analizując preferencje klientów, doradzają im, jak dostosować wybrane mieszkanie do własnych potrzeb. Mam tutaj na myśli możliwość wprowadzenia zmian aranżacyjnych, pozwalających na wydzielenie kuchni, prywatnej strefy gospodarzy tzw. master bedroom z łazienką i garderobą czy małego gabinetu. W samym wyborze mieszkania istotną rolę odgrywa jego strefowanie, maksymalne wykorzystanie wnęk pod zabudowy, a także duże przeszklenia, przestronne tarasy i wysokość wnętrza – wyjaśnia Mariola Krakowiak.

Badanie zrealizował PBS w dniach 4 - 6.12.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych