PARTNER PORTALU

Złote lata millenialsów na rynku nieruchomości

Baby boomers kupują najrzadziej, millenialsi za to coraz śmielej wkraczają na rynek nieruchomości. Jakie rodzaje lokali kupują poszczególne pokolenia i jak wyglądają różnice między miastami? O którym pokoleniu deweloperzy powinni myśleć wyjątkowo czule?

Autor: HouseMarket.pl 19 marca 2019 13:34

 Zestawienie zmian pokoleniowych w kontekście nabywania mieszkań opracowała sieciowa agencja nieruchomości Metrohouse.

 Baby boomers kupują rzadko i małe mieszkania

Pokolenie baby boomers to osoby urodzone pomiędzy 1946 a 1964 rokiem, czyli klienci, którzy aktualnie mają od 55 do 74 lat. Wedle badań przeprowadzonych przez Metrohouse stanowią oni najmniejszy odsetek kupujących mieszkania. W Warszawie stanowią 18% wszystkich kupujących, podobnie jest w Krakowie (17%), ale, co interesujące, w każdym z tych miast kupują inne nieruchomości. – W stolicy, przeciętny reprezentant pokolenia baby boomers nabywa mieszkanie w starszym budynku, a średni metraż to 52 mkw. W Krakowie dla odmiany kupują w większości mieszkania w nowym budownictwie, dwupokojowe, ale przeciętnie jedynie 38 mkw., mówi Żaklina Woźniak z Metrohouse. W Gdańsku, Łodzi i Wrocławiu osoby z tego pokolenia również stanowią niewielki odsetek kupujących.

Pokolenie X jest najbardziej zróżnicowane

Pokolenie X to osoby urodzone w latach 1965 – 1979, czyli wszyscy między 40 a 54 rokiem życia. Jest to bardzo zróżnicowana grupa. Trudno też generalizować ich potrzeby mieszkaniowe. W dzisiejszych czasach często 40-latek to często osoba, która niedawno założyła rodzinę i zakupiła pierwsze swoje mieszkanie. Z drugiej strony osoba po 40 roku życia to często ktoś, kto kupuje kolejne, większe mieszkanie z racji powiększenia rodziny lub poprawy statusu materialnego. Jednocześnie osoby po 50 roku życia to często klienci, którzy przeprowadzają się do nowego, mniejszego mieszkania, z powodu wyprowadzki dzieci. – Zwykle poszukują lokalizacji w pobliżu swoich dorosłych dzieci, co nieco odróżnia ich od pokolenia BB. Ci ostatni decydują się czasem na zakup mieszkania w zupełnie innej części kraju, gdzie znajdują swoją przystań na jesień życia. To pozwala twierdzić, że budownictwo senioralne ma przyszłość także w naszym kraju, mówi Żaklina Woźniak z Metrohouse. Według statystyk Metrohouse największy odsetek zakupów realizowanych przez pokolenie X występuje w Łodzi, najmniejszy zaś w Krakowie. Analizy wykazały, że największe średnie metraże mieszkań w tej grupie wiekowej nabywane są we Wrocławiu (65 m kw.). Po drugie stronie jest stolica, gdzie średnia wynosi zaledwie 42 m kw. Co istotne – nabywcy częściej decydują się tu na zakupy na rynku pierwotnym. Ma na to oczywiście w dużej mierze wpływ większa niż w innych miastach dostępność nowych mieszkań.

Millenialsi są najbardziej ciekawymi klientami na rynku nieruchomości

Millenialsi to połączenie pokolenia Y i Z, czyli są to osoby urodzone od 1980 roku. Najstarsi reprezentanci tego pokolenia mają więc 39 lat. W każdym z miast millenialsi, stanowią ponad 50 proc. wszystkich kupujących. Millenialsi kupują głównie mieszkania w nowym budownictwie, budowane po 2000 r. W każdym z badanych miast kupują przede wszystkim lokale nie większe niż 50 mkw. Warto zwrócić uwagę, że pokolenie Y kupuje jednak trochę większe mieszkania niż pokolenie Z. Tu przyczyną może być zarówno posiadanie przez młodszych reprezentantów pokolenia mniejszych gospodarstw domowych, ale także zupełnie inne priorytety najmłodszych nabywców, dla których własność nie jest już tak istotna. We wszystkich badanych miastach średnia powierzchnia nabywanego mieszkania przez millenialsa to 50 mkw., 60% są to mieszkania wybudowane po 2000 r., równa połowa to kawalerki i mieszkania dwupokojowe, a druga połowa to mieszkania trzypokojowe i większe, co tylko pokazuje, że decyzje zakupowe millenialsów są także bardzo zróżnicowane.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.