Krzesła gięte Pagedu. 130 lat tradycji i nowoczesność

Gięte meble od zawsze są wizytówką Pagedu. Fabryka w Jasienicy jest jedną z niewielu na świecie, która kultywuje tradycyjną technikę gięcia drewna na gorąco.

Autor: HouseMarket.pl 27 lipca 2016 16:04

To w niej ręcznie produkowane są klasyki, takie jak kultowe krzesło 14. Ale gięcina to także teraźniejszość i przyszłość Pagedu. Pod artystyczną dyrekcją Tomka Rygalika rozwijane są nowe projekty modeli giętych odpowiadające wymaganiom współczesnych wnętrz.

Nagroda Must Have dla krzesła Aldo jest dobrą okazją do przypomnienia dziedzictwa Pagedu i charakterystycznej dla niego technologii. Założeniem do projektu krzesła było połączenie w nim cech thonetowskiej „14” oraz klasycznego krzesła Antilla. Zaprojektowany przez Jadwigę Husarską-Sobinę model Aldo ma oparcie i tylne nogi wygięte z jednego kawałka drewna bukowego. A szczebelki wypełniające opacie są w stylu krzesła windsorskiego. Model umiejętnie łączy cechy swoich przebojowych poprzedników z nowoczesnością i funkcjonalnością.

Jako jedno z niewielu krzeseł giętych ma możliwość sztaplowania siedzisk jedno na drugie. Dzięki temu złożone krzesła zajmują niewiele miejsca. To, w połączeniu z niezwykle lekką, ale i wytrzymałą formą siedziska, sprawia, że Aldo perfekcyjnie nadaje się także do przestrzeni publicznych. Premiera linii Aldo, do której należy także stołek barowy, odbyła się na tegorocznych targach Salone del Mobile.

W zeszłym roku w Mediolanie debiutowała kolekcja Benko, która w całości zaprojektowana i wykonana jest w technologii thonetowskiej. Serię siedzisk stworzył Tomek Rygalik, dyrektor kreatywny Pagedu. Benko to pierwsze od 150 lat krzesło zaprojektowane w sposób łączący w sobie wszystkie thonetowskie wartości: wzornictwo, technologię, przystępną cenę i powszechną dostępność. Rama wykonana jest z gięciny, natomiast wypełnienie oparcia stanowi ręcznie wykonana rattanowa plecionka. Model posiada typowe dla mebli giętych walory estetyczne i konstrukcyjne, zamknięte w wyjątkowo zdyscyplinowanej formie.

Współczesny charakter nadaje mu oszczędne, racjonalne wzornictwo, które w bardzo świadomy i subtelny sposób wykorzystuje tradycyjne materiały i technologie. Prosty kształt mebli przełamują charakterystycznie ukształtowane podłokietniki o nieco rozchylających się miękkich liniach. Na rodzinę siedzisk składa się krzesło w wersji z podłokietnikami i bez.

Wprowadzenie na rynek całkowicie nowych modeli krzeseł giętych lub posiadających elementy z gięciny świadczy o roli jaką dla Pagedu ma unikalna thonetowska technika. Fabryka w Jasienicy kultywuje ją od momentu swojego powstania w 1881 r. To jedna z pierwszych fabryk mebli giętych na świecie i jedna z niewielu, które nadal funkcjonują. Meble wytwarzane są tu ręcznie, przy zastosowaniu tradycyjnych narzędzi i w oparciu o wiedzę przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

Mają przez to szczegóły ciężar gatunkowy w dzisiejszym zglobalizowanym i zautomatyzowanym świecie. Współczesność rządzi się jednak inną od dziewiętnastowiecznej estetyką, poszerzają się funkcje mebli. Paged rozwija nowe projekty mebli giętych, które wpisują się w aktualną estetykę. Wyposażamy je też w dodatkowe funkcje, jak sztaplowanie.

– Naszym celem jest wprowadzanie do oferty kolejnych nowych modeli z gięciny odpowiadających wymaganiom współczesności – mówi Tomek Rygalik, dyrektor kreatywny Pagedu.

 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych