PARTNER PORTALU

Mikroapartamenty – przyczyna czy skutek zachodzących zmian społecznych?

Temat mikroapartamentów wzbudza dużo kontrowersji. Z jednej strony krytykowane są za małą powierzchnię i jednoczesny wysoki koszt metra kwadratowego, a z drugiej cieszą się ogromnym popytem wśród inwestorów i najemców. Czy trend budowania kompaktowych lokali wpływa na to, jak z mieszkań korzystamy czy też jest odwrotnie – to zmiany społeczne i obecny styl życia wpływają na ewolucję mieszkalnictwa? Jak na tę sprawę zapatrują się projektanci budynków z mikroapartamentami?

Autor: housemarket.pl 04 stycznia 2019 15:39

Mikroapartamenty – charakterystyka

Mikroapartamenty budowane są w dużych miastach w pobliżu szkół wyższych i siedzib korporacji. Charakteryzuje je wyższy standard wykończenia części wspólnych i lokali „pod klucz”, ale mały metraż. W założeniu są to lokale dla studentów i osób pracujących, najczęściej singli i bezdzietnych par.
Traktowane są jako lokale przejściowe, na parę lat, dlatego kupowane są najczęściej w celach inwestycyjnych – przez osoby prywatne, firmy lub korporacje, które później udostępniają je swoim pracownikom jako dodatkowy benefit. Choć cena za metr kwadratowy jest stosunkowo wysoka, to samodzielny lokal można nabyć np. we Wrocławiu za nieco ponad 100 tys. zł. Kwota całkowita jest bardzo atrakcyjna, dlatego chętnych nie brakuje.

Na Zachodzie ten model mieszkalnictwa jest popularny od lat – m.in. w Japonii czy Nowym Jorku. W Polsce pierwszy budynek z mikroapartamentami pojawił się we Wrocławiu w 2013 r. Był to Starter, zaprojektowany przez biuro architektoniczne AP Szczepaniak. Budynek okazał się ogromnym sukcesem i doczekał się realizacji kolejnych etapów – Startera 2 i Startera 3.

Warto zauważyć, że w Europie ok. 50 proc. wszystkich lokali jest wynajmowanych, podczas gdy w Polsce ten odsetek wynosi zaledwie 5 proc. Prognozuje się, że z czasem zaczniemy zbliżać się do zachodniego modelu, więc na rynku najmu jest jeszcze ogromna nisza do zagospodarowania.

Metr kwadratowy coraz droższy

Od 2008 r. obserwujemy w Polsce dynamiczny wzrost cen metra kwadratowego mieszkań – szczególnie w dużych miastach. Średnie zarobki również rosną, ale w tempie znacznie mniejszym, dlatego osoby, które chcą nabyć mieszkanie, mają dwa wyjścia. Pierwszym jest zakup lokalu mniejszego, których oferta na rynku jest też coraz większa. Drugim jest zamieszkanie dalej od centrum, nawet na obrzeżach, gdzie cena za metr kwadratowy bywa znacznie poniżej średniej.
Wydaje się, że popyt na mniejsze mieszkania nie jest jednak wyłącznie wynikiem drożejącego metra kwadratowego w miastach. Według projektantów Starterów jest wręcz odwrotnie – to skutek tego, jak zmienia się społeczeństwo.

Nowy styl życia

– Polacy żyją coraz bardziej świadomie i dojrzale. Odpowiednio się odżywiają, uprawiają sporty, kształcą się, korzystają z kultury i robią kariery. W związku z tym mniej czasu spędzają w domu, traktując go często jak hotel. Z myślą o nich jako pierwsi w Polsce zaprojektowaliśmy w pełni funkcjonalne mikroapartamenty o powierzchni od 12 mkw. Ich przewaga nad hotelem polega jednak na tym, że mieści się w nich wszystko, co potrzebne do codziennego życia: aneks kuchenny, łazienka, kącik do pracy i sypialnia. Co ważne, oferują pobyt długoterminowy. Znajdują się w świetnej lokalizacji, blisko uczelni, pracy i centrum miasta – komentuje Agnieszka Szczepaniak, architekt oraz dyrektor ds. rozwoju i PR w AP Szczepaniak, która brała udział w projektowaniu trzech wrocławskich Starterów.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.