PARTNER PORTALU

Projekt łazienka. Potrzeby klienta i trendy na 4DD

Co wpływa na kształt oferty łazienkowej w Polsce i na ile potrzeby klienta są uwzględniane w ofercie firm? Między innymi o tych kwestiach dyskutowano pierwszego dnia 4 Design Days.

Autor: Housemarket.pl (Arkadiusz Kaczanowski) 17 lutego 2016 11:48

Dyskusję “Projekt łazienka” poprowadziła Katarzyna Rzehak, dyrektor kreatywna Instytutu Wzornictwa Przemysłowego od lat związana z badaniem i analizowaniem trendów wzorniczych. Rzehak na początku spotkania spróbowała ustalić ramy, jakimi należy się kierować w opisywaniu współczesnego projektowania dla łazienek. Wszyscy uczestnicy w miarę zgodnie wskazywali, że należy zwrócić uwagę na trzy, duże zjawiska jakim są “slow life”, czyli traktowanie łazienki jaki sfery relaksu, powrót do natury jaki inspiracji dla produktów oraz projektowanie uniwersalne, które zapewnia wygodę i komfort użytkownikom niezależnie od stopnia ich sprawności.

11 lutego do rozmowy na scenie w sali balowej Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach zaprosiliśmy przedstawicieli firm producenckich związanych z branżą łazienkową, projektantów oraz osoby zajmujące się badaniem rynku projektowego.

Projektanci Aneta Jędrasik (Zehnder Polska), Krystian Kowalski (Krystian Kowalski Industrial Design) czy Małgorzata Płoskońska (współpracowała m.in. z Roca, Deante, Oristo, jest też finalistką konkursu Young Design) opowiadali o swoich pracach “nad” i “z” produktem.

W pracy nad produktami ważne jest, by uwzględnić coś takiego jak “wrażliwość” domu. Mam tu na myśli takie podejście, które w ustandaryzowanych produktach pozwala znaleźć coś, co będzie indywidualne. Nasze. Coś, co pozwoli budować “domowość” - stwierdził Krystian Kowalski.
Swoim konsumenckim punktem widzenia dzieliła się z kolei dziennikarka Ewa Mierzejewska - zwracała też uwagę na ciekawe rozwiązania produktowe dostępne na rynku, które pozwalają skutecznie realizować wizję łazienki w stylu spa, blisko natury a przede wszystkim bezpiecznej.

Warto zauważyć, że projektowanie łazienki to coraz bardziej proces tworzenia kolejnego pokoju codziennego użytku, a nie oddzielonej przestrzeni, która jest odseparowana funkcjonalnie i stylistycznie od reszty domu. Takie rozwiązania jak np. technologia Stonex od firmy Roca czy SaphirKeramik od Laufena to pomysły, które potrafią sprawić, że łazienki w swojej stylistyce stają się naprawdę przestrzeniami “blisko natury” - stwierdziła Ewa Mierzejewska. Sebastian Sałkiewicz (Development Manager w firmie Bisk) wniósł w dyskusję swoje doświadczenia z pracy nad produktami już w firmowej pracowni oraz zdradzał receptę na międzynarodowy sukces. O współpracy z rodzimymi twórcami oraz o tym jak wypadamy na tle europejskiej czołówki mówił też Jaume Cassanyer Tosque, który na co dzień pracuje w dziale badań i rozwoju Roca Polska.

Siłą polskich firm są nasi twórcy, których talent bardzo pomaga w osiąganiu sukcesu. Do tego trzeba dodać przemyślany proces wdrożenia, który już na etapie projektowania uwzględni różne czynniki i potrzeby zarówno odbiorców jak i sprzedawców - mówił przedstawiciel Bisk. Jerzy Wuttke z katedry Projektowania Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach podkreślał, że dylemat “wybierać rozwiązania standardowe czy indywidualne” znika, gdy udaje się zapewnić odpowiednio wysoki poziom wykonawstwa. Wtedy nawet łazienka wykonana ze standardowych produktów ma swój indywidualny sznyt, gdyż profesjonalna robocizna zapewni odpowiedni poziom wykonania detali. A te będą decydować o osobistym charakterze danego wnętrza.

Na zakończenie dyskusji Katarzyna Rzehak poprosiła uczestników i omówienie ciekawych przykładów konkretnych produktów, rozwiązań i technologii, które pozwolą projektować nowoczesne łazienki prywatne i publiczne.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych