PARTNER PORTALU

Układamy kostkę wokół domu. O tym trzeba pamiętać

Układanie kostki brukowej może być prostsze niż się wydaje. Trzymając się kilku zasad, możemy sami krok po kroku wykonać to zadanie prawidłowo. Podpowiadamy, jak to zrobić.


Autor: housemarket.pl 12 kwietnia 2018 10:18

Kostka brukowa to przede wszystkim element, który sprawia, że przydomowy teren stanowi całość aranżacji. Dzięki dużej różnorodności na rynku jesteśmy w stanie trafić w nasze gusta. Poza tym, kostka brukowa pozwala na utwardzenie powierzchni, dzięki czemu możliwe jest bezproblemowe poruszanie się po niej na przykład samochodem.

1. Wytyczamy powierzchnię

Wytyczając teren rozpoczynamy od wbicia metalowego pręta w punkt bazowy. Powinno być to miejsce charakterystyczne, na przykład brama albo furtka. To będzie pierwszy krok do wytyczenia linii kostki. Do pręta przywiązujemy sznurek, rozciągamy go do końca odcinka drogi lub jej załamania i wbijamy kolejny pręt lub listwę. Od bazy odmierzamy szerokość, jaką chcemy żeby miała kostka, ponownie wbijamy znacznik i linię równoległą do poprzedniej. Pamiętajmy, żeby wykonać wstępny projekt, który pozwoli nam rozplanować przestrzeń. Przygotowując go, powinniśmy dysponować jak najdokładniejszymi pomiarami. Dzięki temu będziemy wiedzieli dokładnie, ile kostki powinniśmy kupić. – Najkorzystniej będzie wybrać dalmierze laserowe, które z racji swojej specyfikacji są najprecyzyjniejsze – mówi Jacek Sztorc, menadżer produktu w Lange Łukaszuk. – Ciekawym rozwiązaniem jest też obliczanie objętości, co w tym wypadku może przydać się przy wykonywaniu podbudowy – stwierdza. Modelem posiadającym tę funkcję jest na przykład dalmierz SOLA Vector 80.

2. Krawężniki

Krawężniki spełniają nie tylko rolę estetyczną, ale mają też inne funkcje. Przede wszystkim zapobiegają rozchodzeniu się kostki na boki. Mogą też stanowić zabezpieczenie przed ziemią, która pochodzi z niewybrukowanej powierzchni. Na początku ustawiamy dwa skrajne krawężniki na dwóch końcach prostych odcinków planowanej drogi. Następnie uregulujmy wysokość wyniesienia nad grunt. Tutaj ponownie bardzo przydatna okaże się poziomnica laserowa, którą wyznaczymy poziom na całej długości ścieżki. Przy tak ustawionych krawężnikach wbijmy pręt, do którego przywiążemy sznurek, pozwalający nam na wyznaczenie trasy pozostałych krawężników. Te elementy umieszczamy w dziesięciocentymetrowej warstwie półsuchego betonu. Po jego wyschnięciu, na zewnątrz obsypujemy go zwykłym gruntem, a od wewnętrznej strony warstwą podbudowy.

3. Podbudowa

Zrobienie podbudowy to kluczowa część całego procesu. Od tego zależy czy kostka nie będzie zbytnio się zapadać oraz czy zda próbę wytrzymałości. Idealnym materiałem będzie żużel, żwir lub tłuczeń. Głębokość zależy od tego, czy po podjeździe będą jeździć ciężkie samochody. Jeśli tak, powinno to być około 30-40 cm. W innym wypadku wystarczy około 20-centymetrowa podbudowa. – Każda warstwa powinna być ubita z użyciem zagęszczarki. Dzięki temu uzyskamy odpowiednią twardość podłoża, a kostki nie będą się zapadać – mówi Jacek Sztorc. – Zagęszczarka powinna być zwrotna, tak żebyśmy mogli nią łatwo operować przy łukach i krawędziach – dodaje. Polecanym modelem jest Scheppach HP3000S. Jest bardzo łatwa w obsłudze, zwrotna i wyposażona w wysokowydajny silnik.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

House Market: dołącz do nas na Google+

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych