PARTNER PORTALU partner portalu

Dom Development podsumował III kwartał. Wzrost sprzedaży, ale mniej przekazań

Dom Development podał wyniki finansowe za III kwartał 2020 roku. W tym okresie grupa sprzedała 995 lokali netto, co daje 6 procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym i 22 procentowy wzrost w porównaniu do kwartału II. Łącznie w ciągu 9 miesięcy 2020 roku grupa sprzedała 2 626 lokali, tj. o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Autor: housemarket.pl 02 października 2020 11:41

W III kwartale 2020 roku grupa sprzedała 995 lokali netto, z czego w Warszawie sprzedano 581 lokali, 303 w Trójmieście i 111 we Wrocławiu. Najwyższą sprzedaż grupa odnotowała w projektach: Żoliborz Artystyczny (123 lokale), Osiedle Wilno (98), Metro Zachód (77), Osiedle Głębocka (77) oraz Marina Mokotów (74) w Warszawie, a także Osiedle Beauforta (77 lokali) w Trójmieście.

W III kwartale 2020 roku Grupa przekazała 692 lokale (o 18 proc. mniej niż rok wcześniej). Wolumen przekazań był zgodny z planem i rozkładał się następująco w podziale na rynki: Trójmiasto - 315 lokali, Warszawa - 195, Wrocław - 182.

Na wynik finansowy za III kwartał 2020 r. wpłynęły głównie przekazania w projektach: Mezzo (151 lokali), Osiedle Beauforta (76) i Spektrum (64) w Trójmieście, Marina Mokotów (58 lokali) i Port Żerań (75) w Warszawie oraz Piękna 21 (182 lokale) we Wrocławiu. Łącznie, w ciągu 9 miesięcy 2020 roku, Grupa przekazała 1 933 lokale, tj. o 22 proc. mniej niż rok wcześniej.

- Trzeci kwartał 2020 roku to kolejny, który w całości przypadł na czas epidemii COVID-19 w Polsce. Był to okres względnej stabilizacji, „nowej normalności”. Po silnym odbiciu w maju i czerwcu, popyt utrzymywał się na wysokim poziomie we wszystkich segmentach rynku. Mimo dynamicznych zmian w otoczeniu rynkowym, ceny mieszkań utrzymywały się na poziomach sprzed epidemii. W odpowiedzi na silny popyt, w III kwartale 2020 r. Grupa rozpoczęła budowę ponad 2.000 lokali. Istotnie zwiększyliśmy ofertę, zwłaszcza w Trójmieście i Wrocławiu - mówi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.

Zaznacza, że istotnym wsparciem dla rynku mieszkaniowego są niskie stopy procentowe. Ujemne realne oprocentowanie lokat i niski koszt kredytu zachęcają bowiem do zakupu nieruchomości. W opinii Jarosława Sznajcy, w III kwartale poprawiła się dostępność hipotek - banki po początkowym zaostrzeniu kryteriów przyznawania kredytów złagodziły swoje wymagania.

- Zmiany na rynku kredytów hipotecznych nie zachwiały utrzymującej się od wielu kwartałów proporcji transakcji z udziałem kredytu oraz gotówkowych. Około 40 proc. sprzedaży grupy to zakupy sfinansowane ze środków własnych. Osoby dysponujące gotówką szukają bezpiecznych inwestycji i preferują deweloperów o stabilnej sytuacji finansowej i ugruntowanej pozycji, co umacnia naszą przewagę konkurencyjną - kontynuuje Jarosław Szanajca. 

Ponadto, na działalność grupy pozytywnie wpływa własne generalne wykonawstwo.

- Podobnie jak w II kwartale, dostępność usług budowlanych była relatywnie wysoka. Utrzymała się skłonność podwykonawców do negocjowania cen - mówi Jarosław Szanajca.

Przedstawiciel Dom Development dodaje, że trudności administracyjne w uzyskiwaniu decyzji i pozwoleń niezbędnych dla realizacji inwestycji są nadal znaczącą barierą dla działalności deweloperskiej, zwłaszcza w Warszawie. W połączeniu z wysokimi cenami działek, przedłużające się formalności wpływają na istotne ograniczenie podaży rynkowej, faworyzując deweloperów o dużym doświadczeniu i wysokiej jakości banku ziemi.

- Sytuacja rynkowa w nadchodzących miesiącach będzie w znacznej mierze zależała od dalszego rozwoju epidemii COVID-19. Grupa dotychczas bardzo dobrze radziła sobie w nowej sytuacji - istotnie umocniliśmy pozycję rynkową utrzymując jednocześnie bardzo silny bilans i płynność. Po wrześniowej wypłacie rekordowej dywidendy w kwocie niemal 240 mln zł, stan naszej gotówki nadal przekracza wartość zobowiązań z tytułu kredytów i obligacji. Uważnie obserwujemy zmiany w otoczeniu rynkowym i jesteśmy gotowi do wykorzystania możliwych okazji inwestycyjnych - mówi Jarosław Szanajca. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.