Jarosław Szanajca: dzięki własnemu generalnemu wykonawstwu skutecznie ograniczamy wzrost kosztów

Dom Development w I kwartale 2022 r. osiągnęła 727 mln zł przychodów ze sprzedaży i 142 mln zł zysku netto. Wyniki te są efektem przekazania 1 094 lokali o średniej wartości 665 tys. zł. Deweloper dzięki własnemu generalnemu wykonawstwu ograniczamy wzrost kosztów inwestycji, widoczny zwłaszcza na rynku materiałów budowlanych.

Autor: housemarket.pl 23 maja 2022 11:07

  • Marża brutto grupy w I kwartale 2022 r. utrzymała się wysokim poziomie 32,2 proc.
  • Sprzedaż Dom Development w I kwartale 2022 wyniosła 758 lokali netto, przy rekordowym, 58-proc., udziale transakcji gotówkowych i zachowaniu wysokiej rentowności.
  • Na koniec I kwartału 2022 r. grupa osiągnęła najwyższą w swojej historii skalę realizowanych budów na poziomie 6 997 lokali (+25 proc. r/r). Wszystkie projekty postępowały zgodnie z planem.
  • Grupa rozwinęła potencjał banku ziemi do rekordowego poziomu 18 619 lokali, w tym 9 847 w Warszawie, 4 937 w Trójmieście 1 904 we Wrocławiu oraz 1 931 w Krakowie.

W Dom Development mieszkania za ponad 700 tys. zł stanowią aż 33 proc. sprzedaży.

- Biorąc pod uwagę sytuację rynkową i geopolityczną, pierwsze miesiące roku były dla nas dobre. Wypracowaliśmy 142 mln zł zysku netto, utrzymaliśmy wysoką marżę, a także rozpoczęliśmy realizację 9 inwestycji z 1 137 lokalami. Dodatkowo umocniliśmy naszą pozycję na rynku krakowskim, rozpoczęliśmy działalność jako Dom Development Kraków oraz sfinalizowaliśmy akwizycję Grupy Sento i spółek z Grupy BUMA. Niezmiennie mamy bardzo komfortową sytuację finansową – przy ujemnym gearingu na poziomie -11 proc. i prawie miliardzie złotych dostępnego finansowania (535 mln zł gotówki i 422 mln zł niewykorzystanych linii kredytowych), możemy ze spokojem realizować nasze zamierzenia inwestycyjne - mówi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Potencjał przyszłych przychodów grupy jest duży. Dom Development do przekazania ma niemal 4,8 tys. lokali o wartości netto ponad 2,8 mld zł.

- Ujemne roczne dynamiki wyników finansowych mogą jednak być mylące ze względu na tzw. efekt bazy. W 2021 roku wypracowaliśmy rekordowe 325 mln zł zysku netto, z czego ponad połowę rozpoznaliśmy już w I kwartale, gdy przekazaliśmy 1 366 mieszkań. W tym roku spodziewamy się bardziej równomiernego rozkładu przekazań i wyników pomiędzy kwartałami. Dodatkowo Dom Development utrzymuje wysoką marżę - dzięki własnemu generalnemu wykonawstwu skutecznie ograniczamy wzrost kosztów, widoczny zwłaszcza na rynku materiałów budowlanych - podkreśla Jarosław Szanajca.

Początek 2022 r. był także niezwykle bogaty w wydarzenia, które mają duży wpływ na cały rynek nieruchomości w Polsce.

Na całą branżę negatywnie wpłynęła m.in. inwazja Rosji na Ukrainę i spowolnienie rynku w pierwszym etapie wojny. Jednak w drugiej połowie marca nastąpiło wyraźne odbicie w sprzedaży.

Kolejny negatywny czynnik dla branży to wzrost inflacji i stóp procentowych, a co za tym idzie spadek dostępności kredytów.

- Warto jednak podkreślić, że pomimo tych niedogodności, nadal osiągamy dobre wyniki finansowe i mamy obiecujące perspektywy. Dzięki pozycji lidera w segmencie o podwyższonym standardzie, jesteśmy relatywnie bardziej odporni na skutki ograniczonej dostępności kredytów hipotecznych. W najbliższych kwartałach rynek nieruchomości w Polsce wspierać będą m.in. ciągle ujemne realne oprocentowanie lokat, które zachęca do lokowania oszczędności w nieruchomości oraz bardzo dobra koniunktura na rynku najmu - dodaje Jarosław Szanajca.

Od 24 lutego 2022 r. trwa rosyjska inwazja na Ukrainę. Tak jak w wielu innych sektorach gospodarki - w branży deweloperskiej trzeba traktować obecną sytuację jako ryzyko.

- W pierwszych 2-3 tygodniach trwania wojny zaobserwowaliśmy ogólny spadek aktywności klientów, także na rynku mieszkaniowym. Rynek się jednak mocno odbudował w marcu i oceniamy, że po początkowym „szoku”, w kolejnych miesiącach roku, wpływ sytuacji za wschodnią granicą Polski nie będzie silnie oddziaływał na naszą działalność. Dzięki naszej konserwatywnej polityce finansowej mamy poduszkę kapitałową, która stwarza nam możliwość elastycznego reagowania na ewentualne zmiany w otoczeniu. Nadal intensywnie wspieramy osoby uciekające przed wojną. Jedną z inicjatyw, którą zrealizowaliśmy we współpracy z Urzędem m. st. Warszawa, był remont i adaptacja miejsc noclegowych dla uchodźców. Wspieraliśmy także punkty recepcyjne poprzez zakupy artykułów spożywczych, higienicznych czy pościeli. Jesteśmy też otwarci na kolejne inicjatywy pomocowe - mówi Jarosław Szanajca. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych