Małgorzata Mellex, Budlex: 2020 rok burzliwy, ale względnie udany

O inwestowaniu w mniejszych miastach i wpływie pandemii na popyt w miastach regionalnych opowiada Małgorzata Mellex, wiceprezes firmy Budlex.

Autor: Housemarket.pl 13 listopada 2020 09:39

Czołowi deweloperzy koncentrują swoją działalność na dużych miastach. Czy mniejsze miasta są również atrakcyjnymi rynkami, na których rozwijają się lokalni gracze? Dlaczego?

Mniejsze miasta często są wręcz bardziej atrakcyjne, bo panuje na nich mniejsza konkurencja, wśród Klientów jest spore zapotrzebowanie na własne mieszkanie, co w dużych miastach nie jest już takie oczywiste, bo powszechny jest długoletni wynajem. Sami deweloperzy nie są tak anonimowi jak ma to miejsce w wielkich aglomeracjach a marże pozostają podobne. Znajomość marki daje klientowi poczucie bezpieczeństwa, uważam, że lokalny patriotyzm jest nie do przecenienia, zdecydowanie widać, że osoby z regionu wolą postawić na tzw. „swojego”. W mniejszej społeczności łatwiej zweryfikować uczciwość i renomę np. dewelopera.

W ostatnich latach ceny mieszkań sukcesywnie rosły. Czy szybkie podwyżki cen
mieszkań są widoczne również na terenie mniejszych miast? Czy mieszańcy mniejszych miejscowości są gotowi płacić za mieszkanie więcej? Czy inwestycje w kameralnych miejscowościach są coraz bardziej atrakcyjne dla kupujących?

Cena mieszkania jest wypadkową wielu zmiennych: wartości gruntu, materiału i kosztu wykonawstwa. Widoczny w ostatnich latach wzrost stawek za artykuły budowlane czy koszty zatrudnienia w całym kraju są jednakowe i wymusiły na branży deweloperskiej podwyżki. Widzimy zrozumienie wśród klientów i jednocześnie obawę, że to nie koniec wzrostu cen mieszkań. Wielu z naszych nabywców traktuje zakup nieruchomości jako lokatę kapitału. Finalnie wartość mieszkania można obniżyć zakupem tańszego gruntu, a te są zdecydowanie atrakcyjniejsze poza największymi miastami, w których stawki są już mocno wygórowane. Lokalizacja określa często w jakim standardzie będzie powstawała inwestycja i jakiemu nabywcy będzie dedykowana, zamożnemu, wymagającemu, który będzie chciał zapłacić więcej, czy takiemu dla którego kryterium ceny jest najważniejsze.

Nasze doświadczenia pokazują, że wszędzie znajdą się klienci zainteresowani segmentem premium, jednakże ich liczba może być po prostu mniejsza.

Polski rynek mieszkaniowy jest zróżnicowany. Jakie są największe wyzwania dla dewelopera, jeśli chodzi o realizację inwestycji w mniejszych miastach?

Największymi wyzwaniami jakie stoją przed polskimi deweloperami są nadal bariery formalnourzędowe. W wielu miastach nie ma spójnej polityki rozwoju. Nie ma planów  zagospodarowania przestrzennego, a samej kadrze urzędniczej brak tak potrzebnego doświadczenia. W efekcie trudniejsze i bardziej skomplikowane sprawy ciągną się długimi miesiącami, a często latami. Branży doskwiera też coraz bardziej brak doświadczonych fachowców począwszy od kadry  inżynierskiej, kończąc na ekipach budowlanych. Widać duży odpływ specjalistów z polskiego rynku na rzecz niemieckiego i skandynawskiego.

Z rozmów branżowych wiem, że wraz z pojawieniem się pandemii doszło nowe wyzwanie w postaci finansowania nowych inwestycji. Banki niechętnie pożyczają teraz kapitał, chociaż inwestycje mieszkaniowe nie zostały tym aż tak dotknięte jak sektor retailowy, hoteli czy biurowców.

Które z miast regionalnych mają aktualnie najlepsze perspektywy dla rozwoju oferty mieszkaniowej?

Wnikliwie analizujemy sytuację we wszystkich regionach Polski, oczywiście niezmiennie są to Toruń i Bydgoszcz ze względu na centralne położenie i świetne skomunikowanie zresztą regionów. Ostatnio zadebiutowaliśmy z inwestycją mieszkaniową Libero w Olsztynie. Pierwszy etap został oddany w sierpniu tego roku. To duże, zielone miasto mające ponad 600 tys. mieszkańców, widzimy w nim potencjał dla inwestycji o wyższym standardzie. Olsztyn w ogólnopolskim zestawieniu  najatrakcyjniejszych miast w Polsce zajął wysokie 3 miejsce w kategorii „środowisko”.

 Dlaczego kupujący decydują się na zamieszkanie w oddali od dużego miasta?

Raczej nie notujemy migracji klientów z dużych miast do mniejszych. Takich którzy poszukują  większego spokoju, wolniejszego trybu życia. Ludzie podążają za dobrym wynagrodzeniem i ogólnie zatrudnieniem i taki przepływ oczywiście widzimy. Często powielany jest model w którym młodzi nabywcy nie chcąc mieszkać setki kilometrów od rodzinnego miejsca, kupują nieruchomość w najbliższym „dużym” mieście.

Co odróżnia rynki lokale od tych głównych? Co może zachęcać deweloperów do realizacji projektów w mniejszych miastach?

Zasadniczą różnicą jest możliwość uzyskania szybszej decyzji administracyjnej, a to przekłada się na  krócenie czasu inwestycji dewelopera. To bardzo ważny czynnik, który może wprost wynikać z polityki  władz danego miasta do inwestorów, do rozwoju regionu. Oczywiście mocna lokalna pozycja, brak  anonimowości i zaufanie pomagają w procesie przygotowawczym do rozpoczęcia budowy.

Jeżeli dodamy do powyższego mniejszą konkurencję i fakt, że realizujemy te same poziomy marży i osiągamy tą samą lub lepszą dynamikę sprzedaży co spółki budujące w dużych aglomeracjach, to okazuje się, że budowanie lokalnie zwyczajnie się opłaca.

Jakie projekty Państwo aktualnie realizują? Na czym aktualnie skupiacie swoją
działalność?

Budownictwo mieszkaniowe jest obszarem na którym koncentrujemy się od lat. Obecnie realizujemy 8 projektów deweloperskich w Warszawie, Olsztynie i Toruniu i Bydgoszczy. Warunki pandemiczne zdeterminowały nas do rozwijania elektronicznych kanałów komunikacji z naszymi drogimi klientami.

Skupiamy się na upraszczaniu procedur, szeroko wprowadziliśmy digitalizację w procesie sprzedaży mieszkania, wdrożyliśmy m.in. videorozmowy, prezentacje online, czy zdalne podpisywanie dokumentów. Powyższe rozwiązania przypadły do gustu naszym klientom, z czego się bardzo cieszymy. To wszystko zabiegi, które mają zapewnić bezpieczeństwo transakcji i komfort nabywców.

 Jak Budlex postrzega wyniki sprzedaży za pierwsze trzy kwartały, jak bardzo pandemia wpłynęła na wyniki sprzedażowe i jakie są prognozy na ostatni kwartał?

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.