PARTNER PORTALU partner portalu

Michał Melaniuk, Cordia Polska: możemy spodziewać się spadku popytu na mieszkania

W kolejnych miesiącach z pewnością możemy spodziewać się spadku popytu na mieszkania - atmosfera niepewności sprawia, że część Polaków wstrzymują ważne decyzje zakupowe. Warto jednak zauważyć, że na tle Europy polska branża nieruchomości radzi sobie dobrze - powiedział Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający inwestycjami mieszkaniowymi w Cordia Polska.

Autor: housemarket.pl 22 czerwca 2020 08:21

Jak na ten moment wygląda sytuacja w branży nieruchomości? 

Pierwszy kwartał przyniósł dobre wyniki, jednak musimy brać pod uwagę, że one obrazują w dużej mierze rynek sprzed epidemii. W kolejnych miesiącach z pewnością możemy spodziewać się spadku popytu na mieszkania - atmosfera niepewności sprawia, że część Polaków wstrzymuje ważne decyzje zakupowe. Warto jednak zauważyć, że na tle Europy polska branża nieruchomości radzi sobie dobrze, m.in. dlatego, że rząd nie wprowadził zakazu prowadzenia prac budowlanych.

Czy epidemia zweryfikowała najbliższe plany sprzedażowe?

W pewnym stopniu tak, ale nie wpłynęła na zmianę strategii. Nadal stawiamy na ekspansję do kolejnych polskich miast - niedługo wystartuje nasz debiutancki projekt w Gdańsku, zabezpieczyliśmy działkę w Poznaniu. Docelowo chcemy być w pierwszej dziesiątce największych deweloperów w Polsce, ze sprzedażą na poziomie 1 500-2 tys mieszkań rocznie.

Jak w tej chwili wygląda sytuacja w Cordia Polska? 

Na początku marca zamknęliśmy stacjonarne biura sprzedaży. Przenieśliśmy wszystkie procesy związane z obsługą klientów do przestrzeni wirtualnej – nasi doradcy byli dostępni pod mailem, telefonem, kupujący mieli do dyspozycji także e-BOK, czyli elektroniczne biuro obsługi klienta. Pod koniec kwietnia ponownie otworzyliśmy część salonów, które wciąż działają jednak w nowym reżimie sanitarnym - czyli w ograniczonym zakresie. Na wizytę trzeba się umówić, rozmowa odbywa się z zastosowaniem wszystkich środków ochrony, a w środku może przebywać w danym momencie tylko jeden klient. Jednocześnie cały czas zachęcamy klientów do korzystania z możliwości obsługi zdalnej.

Czy taki model się sprawdza?

Tak, do pewnego stopnia. Jesteśmy w stanie pokazać klientowi mieszkanie online z wykorzystaniem prezenterów 3D, umowy rezerwacyjne podpisujemy zdalnie. Umowa deweloperska wymaga już jednak wizyty u notariusza, która odbywa się oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W marcu i kwietniu odnotowaliśmy mniejszą sprzedaż, ale majowe wyniki są już bardzo optymistyczne. Zauważyliśmy też, że klienci wolą odwiedzać otwarte salony niż kupować zdalnie. W Warszawie od początku epidemii sprzedaliśmy 20 mieszkań, z czego tylko 3 rezerwacje zostały podpisane zdalnie. W Krakowie forma zdalna jest bardziej popularna – w ten sposób w ostatnim okresie zostało zawartych ponad 60 proc. umów rezerwacyjnych.

Czy przewidują Państwo obniżenie podaży? Ile mieszkań planują Państwo wprowadzić do sprzedaży jeszcze w tym roku? 

W skali całego rynku należy spodziewać się, że podaż będzie mniejsza. Jednak w Cordia Polska nie przewidujemy żadnych zmian w harmonogramie realizacji. W planach na ten rok mieliśmy start nowych projektów w Gdańsku, w Sopocie, w Warszawie i Krakowie i te założenia pozostają w mocy. Przedsprzedaż nowego projektu krakowskiego, osiedla Jerozolimska, już zresztą ruszyła. W najbliższym czasie włączymy też do oferty prawie 100 mieszkań w Gdańsku. Łącznie chcemy wprowadzić na rynek ponad 500 mieszkań.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.