PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Kredyt hipoteczny w czasach koronawirusa. Ekspert rozwiewa wątpliwości

Koronawirus komplikuje proces kupowania mieszkań na kredyt. Co powinien wiedzieć klient dewelopera? Na najważniejsze aktualnie pytania związane z zakupem mieszkań odpowiada Łukasz Dubicki, adwokat z kancelarii Dubicki i Wspólnicy.

Autor: housemarket.pl 30 marca 2020 14:53

Klienci kupujący mieszkania od deweloperów często finansują nabycie lokali z kredytów bankowych. W dużym uproszczeniu procedura transakcji klienta z deweloperem wygląd w ten sposób, że najpierw klient zawiera umowę deweloperską lub umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży (jeśli inwestycja jest po pozwoleniu na użytkowanie).

Może się zdarzyć także, że umowa deweloperska lub umowa przedwstępna poprzedzona jest zawarciem umowy rezerwacyjnej, o ile taka umowa jest przez dewelopera stosowana. W umowie deweloperskiej lub przedwstępnej wskazane jest zazwyczaj, że klient w krótkim czasie od zawarcia umowy, zobowiązany jest wpłacić pierwszą transzę na poczet ceny, zaś kolejna transza lub transze płatne są w określonych w umowie terminach. Z punktu widzenia dewelopera nie ma zatem większego znaczenia, czy klient wpłaci kolejne transze z własnych pieniędzy, czy też będą to środki pochodzące z kredytu.

Zawierając umowę deweloperską lub przedwstępną to klient bierze na siebie zobowiązanie do dokonania płatności na rzecz dewelopera, w terminach i w wysokości wynikającej z umowy. Dodać należy, że w wielu przypadkach pierwszej wpłacie dokonanej przez klienta na rzecz dewelopera lub jej części, strony nadają w umowie skutki zadatku określone w Kodeksie cywilnym. Postanowienia dotyczące zadatku bywają w umowach także modyfikowane. Często przewiduje się klauzulę zgodnie z którą w przypadku nieuzyskania przez klienta kredytu na nabycie mieszkania, będzie on mógł od umowy odstąpić lub wnioskować do dewelopera o jej rozwiązanie, zaś deweloper zwróci wówczas klientowi wpłacony zadatek, bez dokonywania jakichkolwiek potrąceń z tego tytułu. W umowach zawieranych z deweloperem zastrzega się także, że chcąc skorzystać z prawa do wycofania się z transakcji z powodu nieuzyskania kredytu, klient powinien wylegitymować się przed deweloperem odmowną decyzją kredytową z co najmniej jednego banku.

W związku z epidemią koronawirusa zarówno banki, jak i urzędy administracji zwolniły tempo pracy. Z rynku oraz od klientów deweloperów napływają informacje, że procedury kredytowe mogą ulec wydłużeniu z powodu komplikacji spowodowanych koronawirusem. Urzędy skarbowe oraz ZUS ograniczyły osobiste załatwianie spraw, mniej jest pracowników obsługujących klientów z powodu chociażby nieobecności w pracy związanej z koniecznością zamknięcia szkół i przedszkoli, a co za tym idzie sprawowania opieki nad dziećmi.

Wielu czynności w procedurze uzyskiwania kredytu, podpisywania umowy kredytowej, czy też wypłaty środków, nie da się zastąpić procesami zdalnymi. Przykładowo, do zawarcia umowy kredytowej lub do uruchomienia środków z kredytu, wymagane są zaświadczenia z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu w opłacaniu składek.

W normalnych warunkach, takie zaświadczenie można było uzyskać niemalże od ręki. W przypadku zaświadczenia z ZUS jeszcze w ubiegłym tygodniu możliwe było pozyskanie go w tym samym dniu, w którym osoba zainteresowana udała się z odpowiednim wnioskiem do placówki. Istnieje co prawda możliwość złożenia wniosku o takie zaświadczenia w formie elektronicznej, niemniej również w tym wypadku po drugiej stornie łączy internetowych pracownik urzędu musi sprawę załatwić. Ograniczenia wprowadzone w pracach urzędów powodują, że czas ten może się wydłużyć. W przypadku niektórych ofert kredytowych bywa też tak, że klient dewelopera może uzyskać lepsze warunki finansowania, jeśli dodatkowo zdecyduje się na zawarcie umowy ubezpieczenia na życie.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.