Jak wygląda rynek prywatnych akademików w Polsce?

15 czerwca 2021 r. z inicjatywy międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield odbył się webinar pt. „Student housing od kuchni. Prywatne domy studenckie w Polsce”. Eksperci z branży omówili ideę działalności prywatnych akademików i profil najemców oraz przedstawili największe wyzwania, z jakimi mierzą się w czasie pandemii.

Autor: Housemarket.pl 02 lipca 2021 10:31

Dla kogo prywatny akademik?

Liczba studentów w Polsce na tle Europy jest bardzo wysoka i wg danych GUS-u, wynosi ponad 1,2 mln. Choć, z uwagi na demografię, liczba ta się zmniejsza i będzie się zmniejszać ze względu na starzenie się naszego społeczeństwa to jednocześnie z roku na rok wzrasta liczba studiujących w Polsce obcokrajowców. Uczelniana baza akademikowa pokrywa zapotrzebowanie na zamieszkanie dla mniej niż 8 proc. studentów, a jej standard odbiega często daleko od standardów, do których przywykliśmy i, do których przywykli młodzi ludzie. Każdy, kto był choć raz w życiu w uczelnianym akademiku odpowie z łatwością na pytanie, czy na rynku jest miejsce na prywatne domy studenckie – mówi Karolina Furmańska, starszy analityk Mieszkaniowy w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych oraz Rynków Kapitałowych w Cushman & Wakefield.

Zdaniem ekspertów profil najemcy prywatnego akademika jest mocno zróżnicowany. Równie często najemcą jest polski student, jak i student zagraniczny, studiujący w Polsce w pełnym wymiarze oraz przebywający w ramach, np. wymiany studenckiej. Oprócz studentów z Ukrainy, Hiszpanii, czy innych krajów europejskich, nie brakuje również studentów pochodzących z Azji, Afryki czy Bliskiego Wschodu.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Akademiki w czasie pandemii

Branża prywatnych akademików zmaga się obecnie z wyzwaniami, które w dużej mierze spowodowała pandemia i przejście na naukę zdalną. Do tego dochodzi niepewność i brak możliwości przewidzenia kolejnych decyzji władz uczelni oraz ogólna dezinformacja w zakresie obostrzeń i nauczania zdalnego. Mimo wyzwań, wszyscy operatorzy prywatnych akademików stanęli na wysokości zadania oferując studentom elastyczne podejście i dodatkowe udogodnienia, jak np. obniżenie czynszów. Zdaniem ekspertów, znakomita większość najemców postanowiła nie zwalniać zajmowanych w prywatnych akademikach pokoi, wielu z nich uczyło się zdalnie w towarzystwie, by choć poczuć namiastkę stacjonarnych zajęć.

Webinar był również okazją do podjęcia tematu umów zawieranych z polskimi szkołami wyższymi. Prywatne uczelnie zdecydowanie chętniej podejmują współpracę z podmiotami działającymi na rynku prywatnych akademików niż uczelnie publiczne. Dodatkowo, podmioty niepubliczne częściej rekomendują potencjalnym najemcom zakwaterowanie w akademikach prywatnych.

Eksperci podzielili się także obserwacją, że studenci pierwszych lat studiów często wybierają większe pokoje, które można dzielić z innymi i zacieśniać relacje. Z czasem ich potrzeby się zmieniają i większego znaczenia nabiera prywatność, dlatego studenci starszych roczników i osoby, które zaczynają swoją karierę zawodową, często decydują się na indywidualne pokoje typu studio, mogąc jednocześnie nadal czuć się częścią większej studenckiej społeczności mieszkając w akademiku. Od czasu wybuchu pandemii wielu studentów, którzy wcześniej dzieli pokoje, w tym studenci z uczelnianych akademików, szukali i wybierali jednoosobowe studia.

Wśród ekspertów, którzy wzięli udział w webinarze poprowadzonym przez Karolinę Furmańską, Starszego Analityka Mieszkaniowego z Cushman & Wakefield, znaleźli się Jacek Trybusz, Prezes Zarządu Probuild; Renata Kusznierska, Regional Manager Poland, Youniq. My Way of Living; Tomasz Paszkowski Business Development Manager, BaseCamp Student oraz Jolanta Bubel, CEO Student Depot.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.