Osiedle Primo od Profbud z muralem Marcina Czai

Art. Mural Challenge to akcja zorganizowana przez firmę Profbud. Zwycięska praca Marcina Czai, która została wykonana na jednej ze ścian łódzkich kamienic, po kilku latach doczekała się reaktywacji i nowej odsłony. Tym razem wewnątrz budynków Osiedla Primo.

Autor: housemarket.pl 28 kwietnia 2021 11:59

Akcja konkursowa Art. Mural Challenge trwała od lata do jesieni 2018 roku i przyciągnęła wielu zwolenników kultury i sztuki. O jej ogromnym powodzeniu świadczył m.in. fakt zgłoszenia przez artystów ponad 100 kreatywnych prac. Dodatkowo internauci mieli możliwość wytypowania 10 najlepszych koncepcji na mural poprzez dedykowaną do tego stronę internetową www.artmuralchallenge.pl.

Inicjatywa zaangażowała ponad 12 tysięcy osób, które oddały swoje głosy na ulubione projekty. Jury konkursowe w składzie delegata Biura Architektury Miasta, przedstawiciela Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, Krzysztofa Jankowskiego „Jankesa’’ (ambasadora akcji), Mecenasa i pomysłodawcę wydarzenia firmy Profbud oraz przedstawiciela organizatora, spośród wybranych przez głosujących prac, wyłoniło zwycięzcę, którego projekt muralu został namalowany na ścianie łódzkiej kamienicy przy ul. Tramwajowej.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

CZYTAJ TEŻ: OSIEDLE PRIMO - WMUROWANO KAMIEŃ WĘGIELNY 

– W dużych miastach na porządku dziennym staje się fakt powstawania nowoczesnych budynków w otoczeniu tych starszych, wymagających renowacji. Podobnie było w przypadku jednej z kamienic przy ul. Tramwajowej w Łodzi, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie z Osiedlem Primo – pierwszej łódzkiej inwestycji mieszkaniowej firmy Profbud. To właśnie jedna ze ścian owej kamienicy stała się „inicjatorem” wydarzenia, o którym usłyszała cała Polska. Istotą konkursu Art. Mural Challenge było bowiem skupienie się na sztuce ulicznej i zaangażowanie w przedsięwzięcie kreatywnych osób interesujących się wspomnianą tematyką. Dzięki konkursowi polscy artyści pobudzili swoją wyobraźnię i przedstawili nieszablonowe pomysły. Zadanie było proste – sportretowanie miasta, zwizualizowanie miłości do Łodzi oraz uchwycenie jej niepowtarzalnego charakteru w zmieniającej się rzeczywistości - tłumaczy Anna Skotnicka-Ryś, dyrektor działu handlowego firmy Profbud.

W październiku 2018 roku odbyło się także uroczyste odsłonięcie zwycięskiego muralu autorstwa Marcina Czai, artysty związanego z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Mural inspirowany twórczością Stanisława Lema na Galerii Krakowskiej był odpowiedzią na motto konkursu – „Kocham Łódź”. Zwycięzca osobiście czuwał nad artystycznym wykonaniem swojego dzieła przez zespół studentów z łódzkiego ASP. Otrzymał on również nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł, ufundowaną przez dewelopera, który finansował całe przedsięwzięcie.

Trzy lata po realizacji Art Mural Challenge akcja doczekała się swojej kontynuacji – jednak nie w formie kolejnego konkursu. Jednym z ogólnych założeń projektu była „czasowość” muralu, wynikająca z konieczności zasłonięcia ściany przy ul. Tramwajowej przez II etap Osiedla Primo. Zwycięski projekt został więc przeniesiony do środka budynków inwestycji i uwieczniony przez tego samego artystę wewnątrz czterech klatek schodowych.

– Murale powstawały od czerwca do lutego 2021 roku. W chwili obecnej są już ukończone, a dzięki ich istnieniu mieszkańcy inwestycji mogą nie tylko wrócić wspomnieniami do organizowanej akcji, ale również utożsamiać się z nimi i czerpać energię ze wspaniałego street art’u, którym żyje miasto Łódź - dodaje Anna Skotnicka-Ryś.

Zwycięski mural, widniejący już wewnątrz klatek schodowych przedstawia przekrój kamienicy, w której znalazły się symbole charakterystyczne dla miasta. Pracę wyróżnia także bogactwo szczegółów, potraktowanych z lekkim przymrużeniem oka. Kompozycja została utrzymana w komiksowej konwencji – opowieści o Łodzi, jej historii i kulturze, co stanowi bezpośrednie odniesienie do festiwalu komiksu, istotnego wydarzenia kulturalnego dla wszystkich Łodzian. Projekt zachwyca więc pod względem artystycznym, a także pod względem spójności ze specyfiką odbioru muralu w przestrzeni miejskiej.

Firma Profbud, będąca inicjatorem wydarzenia, nie wyklucza również w przyszłości organizacji kolejnej edycji akcji Art. Mural Challenge w innej, ciekawej i wartej uwagi przestrzeni miejskiej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.