Jak przygotować się do remontu? To mówi prawo

Oprócz wyboru nowego koloru ścian czy wyposażenia, warto pomyśleć także o prawnej stronie umowy z firmą, której go zlecimy. Aby uniknąć kosztownych problemów z ekipą remontową, wystarczy poznać kilka najważniejszych zasad, które zabezpieczą nas prawnie i finansowo na taki wypadek, radzi prawnik z DAS Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej.

Autor: housemarket.pl 13 stycznia 2021 16:13

Rok 2020 r. uziemił wielu Polaków w ich domach. Konieczność przebywania w czterech ścianach to jeden z wielu argumentów za zabraniem się za remont lub zmianę wyglądu naszego mieszkania. Decydując się na taki krok, warto jednak pamiętać o najważniejszych zasadach, które pomogą nam zabezpieczyć się na wypadek problemów z ekipą remontową.

Nie warto wierzyć na słowo

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Odnowienie mieszkania to zwykle poważna inwestycja. Według badania platformy Homebook.pl najwięcej, bo blisko połowa Polaków na remont wydaje ponad 20 tys. zł. Mimo tak dużego wydatku wciąż część osób nie decyduje się na należyte prawne uregulowanie zlecenia takich usług.

- Często szukamy wymówek, aby nie formalizować stosunków prawnych z ekipą wykonującą dla nas remont. Tłumaczymy sobie, „że to ekipa z polecenia”, że „zlecałem już wiele remontów, a umowa nigdy mi się nie przydała”. To błąd! Wprawdzie zawarcie w formie pisemnej umowy o wykonanie prac remontowych lokalu z punktu widzenia ważności czynności prawnej nie jest elementem niezbędnym. Jednak, w razie powstania jakiegokolwiek problemu prawnego, np. niewykonania prac w terminie, wcześniej zawarta umowa w niektórych sytuacjach umożliwi, a na pewno w znaczny sposób ułatwi dochodzenie roszczeń - zwraca uwagę Piotr Kuźmiński, prawnik DAS Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej.

Dodaje, że podstawą dla zabezpieczenia własnych interesów prawnych powinna być w takiej sytuacji pisemna umowa.

Jaką umowę wybrać i co w niej zawrzeć?

Sama decyzja o podpisaniu pisemnej umowy to oczywiście dopiero początek. Warto wiedzieć, co powinna ona zawierać oraz jaką jej formę wybrać, tak aby chroniła nas jak najlepiej.

- Do umowy o remont lokalu stosuje się przepisy o umowie zlecenia (art. 734- 751 kodeksu cywilnego). Zgodnie z art. 734 kodeksu cywilnego przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie (wykonujący remont) zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Umowa zlecenia polega na tym, że przyjmujący zlecenie podejmuje się wykonać dla dającego zlecenie określoną czynność prawną z reguły za wynagrodzeniem, a umowa nie wymaga zachowania formy szczególnej. Oznacza to, że może być zawarta w formie ustnej, jednak musimy pamiętać, że dochodzenie roszczeń jest wówczas mocno utrudnione, a nawet może stać się niemożliwe - podkreśla prawnik.

Niezbędne elementy umowy o wykonanie prac remontowych to:
• dokładne określenie stron umowy;
• określenie przedmiotu umowy (zakres remontu);
• obowiązki stron umowy (kto, kiedy dostarcza niezbędne materiały do wykonania remontu);
• termin wykonania remontu (najlepiej wskazać dokładną datę dzienną);
• wynagrodzenie (określenie również formy płatności np. przelew/gotówka i terminu płatności).

Prawnik DAS zaleca, aby dodatkowo w umowie zostały również dokładnie określone warunki:
• ewentualnych robót dodatkowych wykonywanych przez podwykonawców (wyrażenie zgody przez dającego zlecenie);
• odbiór prac (określenie formy dokumentów, terminów);
• odpowiedzialność za wady;
• kara umowna;
• warunki odstąpienia od umowy oraz jej skutki.

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.