Komisja Infrastruktury chce cyfryzacji procedur prawa budowlanego

Sejmowa Komisja Infrastruktury opowiedziała się za dalszymi pracami nad projektem noweli Prawa budowlanego, umożliwiającym prowadzenie dziennika budowy i książki obiektu budowlanego w formie elektronicznej.

Autor: pap 24 maja 2022 14:41

  • Nowelizacja projektu zakłada umożliwienie prowadzenia dziennika budowy i książki obiektu budowlanego w formie elektronicznej, a także uregulowanie działania portalu e-budownictwo.
  • Projekt ma też zapewnić prowadzenie centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
  • Komisja pozytywnie oceniła projekt. Wprowadzono do niego jedynie poprawki redakcyjne i uściślające zaproponowane przez Biuro Legislacyjne.

We wtorek podczas pierwszego czytania projektu na posiedzeniu komisji wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński wskazał, że nowelizacja wynika z potrzeby cyfryzacji procesów administracyjnych w obszarze budownictwa.

Wśród głównych założeń proponowanej noweli wiceminister wymienił umożliwienie prowadzenia dziennika budowy i książki obiektu budowlanego w formie elektronicznej, a także uregulowanie działania portalu e-budownictwo, który ma służyć do obsługi administracyjnej usług procesu budowlanego. "Inwestorzy będą korzystać z tego portalu, by składać wnioski, zgłoszenia, zawiadomienia związane z procesem budowlanym i następnie generować różne wydruki" - wyjaśnił.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Uściński poinformował, że projekt ma też zapewnić prowadzenie centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. "Dzięki szerokiemu dostępowi do tych danych, np. przy procesie uzyskiwania decyzji budowlanych, projektanci nie będą musieli za każdym razem przynosić aktualnych uprawnień, będą one dostępne dla organów w postaci elektronicznej" - powiedział wiceminister.

Ponadto projekt umożliwia uzgadnianie poszczególnych części projektu budowlanego sporządzanego w formie elektronicznej pod względem ochrony przeciwpożarowej - obecnie przepisy są dostosowane do uzgadniania projektów w formie papierowej. Uściński przekazał, że szacowane skutki finansowe regulacji dla budżetu państwa to niecałe 4 mln zł rozłożone na 10 lat.

Małgorzata Chmiel (KO) zapowiedziała złożenie kilku poprawek podczas drugiego czytania. Dotyczą one m.in. doprecyzowania, kto ma przekazywać informacje o wpisie do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane, a także ujednolicenia terminu wejścia w życie głównych założeń ustawy na dzień 1 stycznia 2023 r.

Uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele Krajowej Rady Architektów i Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa zgłosili m.in. potrzebę uwzględnienia w projekcie procedury wpisania do rejestru uprawnień obywateli spoza Polski. Mieli też uwagi do terminu wejścia w życie niektórych zapisów.

Wiceminister rozwoju odpowiedział, że uwagi zostaną przeanalizowane i ewentualnie ujęte w poprawkach złożonych podczas drugiego czytania.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych