8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii

Blisko 8 mln Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii – poinformował w środę ING Bank Śląski, przedstawiając wyniki międzynarodowego badania "Finansowy Barometr ING".

Autor: PAP 26 maja 2021 12:29

Jak wynika z badania, w Polsce aż 55 proc. pracujących deklaruje, że wykonuje zawód, który w razie potrzeby umożliwia pracę zdalną. Jednak tylko 22 proc., czyli ok. 2 mln twierdzi, że pracuje zdalnie w pełnym wymiarze. Natomiast większość wykonuje powierzone przez pracodawcę zadania w tzw. formie hybrydowej.

Z badania Grupy ING wynika, że firmy, które wprowadziły pracę zdalną na czas pandemii, w dużej mierze planują korzystać z niej również w przyszłości. Pracownicy - jak napisano w informacji - dostrzegają ten trend, jednak nie spodziewają się, że będzie to główna forma sposobu pracy. 28 proc. Polaków, którzy mogą wykonywać obowiązki zawodowe zdalnie uważa, że po pandemii nie będzie w ogóle pracować w ten sposób. Kolejne 24 proc. sądzi, że będzie pracować z domu rzadziej niż jeden dzień w tygodniu. Wyraźnie mniejszy odsetek pracowników (19 proc.) spodziewa się, że praca zdalna będzie dominować, zajmując ponad 60 proc. czasu. Przed pandemią takich pracowników - jak podkreślają autorzy badania - było 12 proc.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Na pytanie, czy pracę zdalną postrzegamy jako coś pozytywnego czy negatywnego, badani nie udzieli jednoznacznej odpowiedzi. "Ocena zależy prawdopodobnie od temperamentu" - czytamy.

Co ciekawe, problemem dla respondentów nie jest brak przestrzeni do pracy zdalnej. 81 proc, Polaków deklaruje, że ich domy i mieszkania są odpowiednie do tego, żeby wykonywać w nich powierzone zadania, choć w Polsce na osobę przypada tylko 28 m kw. powierzchni mieszkalnej wobec 42 m kw. przeciętnie w UE.

Z badania wynika też, że gdy pracujemy zdanie, łatwiej jest nam osiągnąć równowagę między życiem prywatnym i zawodowym - uważa tak 56 proc. respondentów. Z kolei 54 proc. deklaruje, że pracuje w ten sposób bardziej efektywnie, natomiast 46 proc. jest przeciwnego zdania. "Nie odpowiadają nam natomiast telekonferencje: 62 proc. pracujących zdalnie uważa, że woli spotykać się z kolegami i koleżankami z pracy osobiście" - mówi cytowany w informacji ekonomista w ING Banku Karol Pogorzelski.

W badaniu poruszono również temat oszczędności Polaków w czasie pandemii. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że 27 proc. Polaków i 29 proc. mieszkańców Europy odczuwało problemy finansowe przez pandemię. Zarazem - jak czytamy w informacji - "sytuacja finansowa większości z nas poprawiła się, a odsetek gospodarstw domowych posiadających oszczędności wyraźnie wzrósł, osiągając rekordowy poziom 77 proc. i wzrastając o 6 p.p. w stosunku do 2019 roku".

Zaznaczono, że oszczędności budowaliśmy głównie na początku pandemii, gdy niepewność o jej ekonomiczne i zdrowotne skutki była największa. "Z biegiem czasu przyzwyczailiśmy się w pewnym stopniu do życia w nowej rzeczywistości; zwiększyliśmy wydatki, zmieniając nieco wzorce konsumpcji i nie generujemy już dużych nadwyżek finansowych" - komentuje Pogorzelski.

Poczucie komfortu respondentów jednak spada. Aż 44 proc. Polaków spodziewa się problemów finansowych z powodu Covid-19 w przyszłości. Jest to - jak napisano - "trzeci najwyższy wynik spośród krajów objętych badaniem i zdecydowanie wyższy niż przeciętnie w Europie (30 proc.)".

Finansowy Barometr ING to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2020 r. w 14 krajach: Polsce, Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Turcji i USA. W badaniu wzięło udział 13 tys. 782 respondentów, w tym 1021 z Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.