PARTNER PORTALU partner portalu

Badanie: 1/5 ankietowanych Polaków deklaruje, że inwestuje nadwyżki finansowe

1/5 ankietowanych Polaków deklaruje, że inwestuje nadwyżki finansowe, a połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości - wynika z badania na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.

Autor: Pap 06 września 2021 08:13

Według badania Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami(IZFiA), wśród inwestujących wolne środki, 34 proc. to osoby z co najmniej wyższym wykształceniem.

Z poniedziałkowej informacji IZFiA wynika też, że inwestowanie odbywa się na mniejszą skalę, niż oszczędzanie pieniędzy. "Jedynie 1/5 badanych Polaków deklaruje, że inwestuje nadwyżki finansowe, natomiast połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości" - czytamy.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak wskazano, bardzo niskie oprocentowanie lokat skutkuje poszukiwaniem innych form lokowania pieniędzy. Respondenci spontanicznie wskazali, że bardziej opłacalną formą inwestowania od lokaty jest zakup nieruchomości (24 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się akcje (12 proc.), obligacje (6 proc.), kruszce np. złoto, srebro (4 proc.), fundusze inwestycyjne (3 proc.).

Podkreślono, że inwestowaniu pieniędzy sprzyjają stabilna sytuacja zawodowa lub gwarancja stałego dochodu (emerytura/renta). Osoby o wyższych kwalifikacjach zawodowych/wyższym wykształceniu, jak dodano, częściej decydują się inwestować wolne środki.

Osoby, które deklarują, że nie są zainteresowanie inwestowaniem pieniędzy (30 proc.), jako główną przyczynę wskazują brak wolnych środków (47 proc.). Z kolei w grupie osób, które inwestują wolne środki dominują mężczyźni (56 proc.). Tendencja do inwestowania rośnie z wiekiem - w najmłodszej grupie badanych (18-24) odsetek inwestujących wynosi 10 proc., a w najstarszej grupie (45-65) - 45 proc. Jak zwrócono uwagę, na decyzję o inwestowaniu pieniędzy ma wpływ posiadanie dzieci poniżej 18. roku życia. Wśród inwestujących najwięcej jest osób, które nie mają niepełnoletnich podopiecznych (46 proc.), a odsetek osób z jednym dzieckiem, które inwestują wolne środki wynosi 29 proc. Dodano, że odsetek inwestujących maleje wraz ze wzrostem liczby dzieci w gospodarstwie domowym.

Badanie wskazało też, że Polacy najchętniej nadwyżki finansowe przeznaczają na konsumpcję i przyjemności (np. zakup sprzętów elektronicznych, ubrań, zabawek dla dzieci), podróże, czy zasilenie kont oszczędnościowych, lokat.

Badanie ilościowe i jakościowe łącznie zrealizował na zlecenie Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w maju b.r. Badanie ilościowe opierało się o omnibus CAWI (Computer Assisted Web Interview), na panelu internetowym ARC, posiadającym ok. 50 tysięcy panelistów. Badanie jakościowe uwzględniało elementy auto-etnografii (doświadczenia i samodzielne obserwacje respondenta, który uczestniczy w procesie zakupowym). Badano Polaków w wieku 18-65, grupę reprezentatywną dla ludności Polski ze względu na wiek, płeć, poziom wykształcenia i region kraju, o minimum średnim dochodzie na głowę w gospodarstwie domowym, i minimum średnim wykształceniu.

Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) jest organizacją zrzeszającą, na zasadach dobrowolności, działające w Polsce towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.