PARTNER PORTALU partner portalu

Badanie: pandemia pomogła w III kw. handlowi, zaszkodziła budownictwu

Mimo pandemii w III kwartale br. ubyło firm z problemami finansowymi. Najbardziej poprawiła się sytuacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych, a pogorszyła budownictwa – wynika z badania „Skaner MŚP”.

Autor: Pap 09 września 2020 09:00

Badanie wykonane dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research pokazuje, że wbrew trudnej sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią koronawirusa poprawia się jakość rozliczeń przedsiębiorstw, a odsetek przedstawicieli firm deklarujących, że ich kontrahenci w ostatnich sześciu miesiącach opóźnili płatność o ponad dwa miesiące spada.

Problem z zatorami płatniczymi przekraczającymi dwa miesiące deklaruje w trzecim kwartale 32,9 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw; w drugim kwartale było to blisko 35 proc. firm, a w pierwszym ok. 40 proc.

Prezes BIG Infomonitor wskazał PAP, że trzeci kwartał 2020 r. "jest kolejnym, w którym odsetek poszkodowanych w wyniku opóźnionych płatności od kontrahentów spada". "To ewidentny przykład większej odpowiedzialności i zapobiegliwości prowadzących biznesy, co potwierdza m.in. fakt, że w tej samej grupie badanych mikro, małych i średnich firm aż 23,4 proc. nie stosuje obecnie w rozliczeniach odroczonego terminu płatności, a w zeszłym roku deklarowało tak 10,4 proc. z nich" - zaznaczył. Jego zdaniem na poprawę sytuacji wpłynęło też wykorzystanie różnych narzędzi pomocowych przygotowanych przez państwo w okresie pandemii.

Według badania z 46,5 proc. do 49,1 proc. wzrósł natomiast odsetek przedsiębiorców zgłaszających problem z zatorami wynoszącymi ponad 30 dni.

Eksperci zwrócili uwagę, że sytuacja poszczególnych branż borykających się z zaległymi zobowiązaniami jest różnicowana. Wpływ na to mogą mieć nie tylko nieterminowe rozliczenia nawarstwiające się w ostatnich latach, ale też zmiana sytuacji gospodarczej wywołana pandemią i reakcja na tę zmianę. "Paradoksalnie lockdown i inne konsekwencje pandemii sprawiły, że terminowość rozliczeń B2B zdecydowanie się poprawiła" - wskazała Halina Kochalska z BIG Infomonitor. Gdy w trzecim kwartale zeszłego roku o problemach mówiła połowa firm, dziś deklaruje je co trzecia.

Jak wynika z badania, obecnie najczęściej na problem z zaległościami przekraczającymi 60 dni wskazują przedstawiciele branży transportowej (44,1 proc.), ale niewiele lepiej jest w przemyśle (41 proc.). W handlu o znaczących opóźnieniach mówi 29,4 proc., a w budownictwie 23,3 proc. Najrzadziej kłopotów doświadczają usługodawcy - 19,3 proc.

Z kolei z zestawienia odpowiedzi przedsiębiorców na temat niesolidności odbiorców z ostatnich kwartałów wynika, że w czasie pandemii najbardziej poprawił ściąganie należności handel - odsetek skarżących się na opóźnienia spadł z dwóch trzecich przed rokiem i połowy na początku br. do mniej niż 30 proc. Według Grzelczaka oznacza to, że handel, od wielu kwartałów najbardziej - obok transportu - doświadczony przez niesolidnych odbiorców, ustąpił miejsca przemysłowi, który "po sporej poprawie na początku pandemii znów ma się gorzej". "Lepiej udaje się zadbać o rozliczenia również firmom usługowym. W sektorze tym kłopoty z ponad dwumiesięcznymi opóźnieniami ma dziś mniej niż jedna piąta badanych" - wskazał. Natomiast "znów zaczęło pogarszać się w budownictwie, gdzie udział przedsiębiorstw długo wyczekujących na zapłatę wzrósł w czasach COVID-19 do 23 proc., choć jeszcze na początku roku wynosił 14 proc".

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.