Co czwarty Polak zleca prace remontowe profesjonalistom. 2/3 robi je samodzielnie

2/3 Polaków samodzielnie robi remonty, a na zakup materiałów budowlanych i wykończeniowych średnio przeznacza ponad 12,7 tys. zł - wynika z raportu firmy badawczej GfK. Dodano, że tylko co czwarty Polak zleca prace profesjonalistom.

Autor: PAP 08 lutego 2022 13:22

We wtorkowej informacji GfK podkreślono, że podczas pandemii Polacy często decydowali się na przeprowadzenie remontów w domach i mieszkaniach.

"Ponad 60 proc. prac remontowo-wykończeniowych wykonujemy samodzielnie, wydając średnio ponad 12,7 tys. zł na zakup materiałów remontowo-budowlanych i wykończeniowych" - wynika z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Bricoman Polska.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak wynika z raportu, "tylko w co czwartym przypadku Polacy zlecają prace remontowo-budowlane profesjonalnym firmom". Pozostała część zadań (13 proc.) jest realizowana przy wsparciu członków rodziny lub znajomych, zarówno w ramach przysługi, jak i płatnych zleceń - podano.

"Z jednej strony pokazuje to, że jesteśmy zaradnym społeczeństwem majsterkowiczów, a z drugiej, że wciąż nie jesteśmy tak zamożni jak mieszkańcy innych państw. W krajach wysoko rozwiniętych dominuje trend wykonywania prac remontowych przez wyspecjalizowane firmy" - ocenił Robert Stupak z Bricoman Polska.

Jak zwrócił uwagę Przemysław Dwojak z GfK, jest zależność, zgodnie z którą im mniejsza firma, a właściciel młodszy, tym rzadziej wystawiane są faktury. "Oznacza to, że relatywnie słabsze pod względem kapitałowym przedsiębiorstwa częściej działają na granicy szarej strefy" - tłumaczył.

Dodał, że w 69 proc. zleceń wykonawcy i przedsiębiorcy budowalni wystawiają fakturę na usługę wraz z materiałem, a w 31 proc. przypadków fakturują samą usługę. "Wiąże się to z wartością podatku VAT płaconego przez klienta końcowego" - wskazał ekspert GfK.

Zdaniem Dwojaka może to również świadczyć, że firmy fakturujące samą usługę nie mają odpowiednich zasobów, takich jak np. środki transportu, aby zapewniać klientom logistykę zakupu materiałów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych