Co dalej z mieszkaniówką na Śląsku?

O przyszłości śląskiego rynku mieszkaniowego będzie decydować to, jak region poradzi sobie z poprawą wizerunku, odpływem ludności, a także powołaniem metropolii.

Autor: housemarket.pl (Tomasz Elżbieciak) 22 lutego 2016 10:08

Takie wnioski płynęły z panelu dyskusyjnego „Hossa wróciła, ale ma inne oblicze - prognozy rozwoju i trendy na rynku mieszkaniowym na Śląsku i w Polsce”, który odbył się w ramach Housemarket Forum Silesia. Było to jedno z wydarzeń 4 DESIGN DAYS w Katowicach.

Zobacz więcej: 4 Design Days już za nami. Debiut pełen sukcesów

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W dyskusji uczestniczyli: Marcin Krupa, prezydent Katowic; Robert Jacek Moritz, prezes spółki Alta; Arkadiusz Hołda, prezes Holdimeksu; Maciej Wójcik, prezes TDJ Estate; Mariusz Czyszek, wiceprezydent Śląskiej Izby Budownictwa; Michał Hadamik, prezes HM Estate; Dariusz Stachera, dyrektor w Departamencie Budownictwa Społecznego w BGK oraz Wojciech Małecki, architekt z Małeccy Biuro Projektowe.

Plusy i minusy

Z danych przedstawionych przez Barbarę Bugaj, analityk ds. nieruchomości w firmie Cenatorium, wynikało, że średnie ceny transakcyjne w konurbacji górnośląskiej utrzymują się w ostatnich latach na zbliżonym poziomie, choć istnieją duże dysproporcje pomiędzy poszczególnymi miastami.

W stolicy regionu, czyli Katowicach, gdzie bezrobocie jest bardzo niskie (3,8 proc.) trzeba zapłacić średnio ok. 3956 zł za mkw. W Gliwicach jest to ok. 3105 zł za mkw., a w zmagającym się dużym bezrobociem (17,8 proc.) Bytomiu zaledwie 1913 zł za mkw.

Bugaj wskazała, że za rozwojem rynku mieszkaniowego w woj. śląskim przemawiają czynniki makroekonomiczne. Poziom bezrobocia jest niższy (8,2 proc.) niż średnia krajowa (9,8 proc.). Ponadto wyższy jest poziom wynagrodzeń - wynosi 4427 zł wobec 4164 zł dla średniej krajowej.

Niekorzystne są natomiast wskaźniki demograficzne. Dynamika odpływu mieszkańców z konurbacji i województwa należy do najwyższych w Polsce.

W jedności siła

Marcin Krupa, prezydent Katowic, zwrócił uwagę, że przy niższych cenach mieszkań w sąsiednich miastach, a także bardzo dobrej infrastrukturze komunikacyjnej, wiele osób wybiera mieszkania poza stolicą regionu.

Krupa wskazał, że miasto stara się pomagać deweloperom m.in. przez pomoc w doprowadzeniu infrastruktury sieciowej i komunikacyjnej.

Natomiast we własnym zakresie prowadzi inwestycje w ramach Katowickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego oraz Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.

Miasto szuka też partnerów do nowych inwestycji. Jednym z nich jest współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który udziela w tym celu preferencyjnego finansowania.

Krupa zwrócił uwagę, że bardzo dużą szansą dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego jest powołanie metropolii składającej się z miast konurbacji górnośląskiej, która liczyłaby ponad 2 mln mieszkańców.

Dla porównania same Katowice mają ok. 300 tys. mieszkańców. Prezydent Krupa ocenił, że duży podmiot w postaci metropolii pozwoliłby na konkurowanie nie tylko w skali Polski, ale też Europy i świata.

Ponadto powstanie metropolii mogłoby zahamować negatywne tendencje demograficzne oraz pozwolić na lepszą współpracę tworzących ją miast w zakresie lokowania poszczególnych przedsięwzięć - przemysłowych, biznesowych, a także mieszkaniowych. Obecnie miasta konkurują ze sobą o wszelkiego typu nowe inwestycje.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.