PARTNER PORTALU partner portalu

Cyfryzacja w budownictwie. Czy aplikacje zachęcą młodych do pracy w sektorze budowlanym?

Wsparcie zarządzania pracami zespołów projektowych, usprawnienie komunikacji oraz oszczędność czasu - to tylko część korzyści, jakie zyskują przedsiębiorcy dzięki cyfryzacji firm budowlanych. Kolejną, na pierwszy rzut oka dość nieoczywistą zaletą, jest zachęcenie młodych osób do nauki zawodu oraz odbudowa prestiżu branży.

Autor: housemarket.pl 27 lipca 2021 12:09

Firmy z branży budowlanej i nieruchomości są coraz bardziej otwarte na cyfryzację swojego biznesu. To sprawia, że rynek oferuje klientom większą liczbę nowoczesnych rozwiązań. Dostępne narzędzia wspierają zarządzanie procesem budowlanym i poprawiają komunikację pomiędzy zespołami. Ponadto, inwestycja w cyfryzację sprawia, że dane przedsiębiorstwo staje się bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla młodych osób.

- Cyfryzacja branży budowlanej wiąże się ze zmianą pokoleniową. Dotychczasowi pracownicy tego sektora to głównie dojrzałe osoby, które w codziennej pracy stawiają na analogowe narzędzia i sceptycznie podchodzą do nowinek technologicznych. W ostatnim czasie zaczęło się to jednak zmieniać. Wszystko za sprawą wchodzących na rynek młodych budowlańców i specjalistów. Wśród zatrudnianej kadry przybywa osób urodzonych w latach 90., czyli z pokolenia, dla którego korzystanie z cyfrowych narzędzi jest codziennością - mówi Bartek Pietruszewski, country manager PlanRadar w Polsce.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

CZYTAJ TEŻ: CYFRYZACJA WKRACZA NA OSIEDLA MIESZKANIOWE 

Brak rąk do pracy

Jak wynika z raportu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego – branża budowlana” opracowanego przez PARP, przed pracodawcami stoi szereg trudności, w tym społecznych, edukacyjnych czy technologicznych. Jako jedno z kluczowych wyzwań w perspektywie najbliższych pięciu lat przedsiębiorcy wskazują starzenie się zatrudnionych osób, w szczególności średniej kadry technicznej i zawodowej. Pracodawcy dostrzegają także problem braku kandydatów do podjęcia pracy. Wynika on ze spadku prestiżu branży oraz niechęci młodych osób do pracy fizycznej. To z kolei wiąże się z wyzwaniami edukacyjnymi – przedsiębiorcy zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w systemie nauczania. Ich zdaniem szkoły w zbyt niskim stopniu uczą umiejętności praktycznych, a w rezultacie młodym brakuje odpowiednich kompetencji.

- Aby młodzi pracownicy byli lepiej przygotowani do wykonywania zawodu, potrzebne są zmiany w programie nauczania, a także odbudowa renomy szkół branżowych i techników. Rozwiązaniem może być pokazywanie uczniom praktycznego wymiaru branży budowlanej. Już na etapie edukacji powinni mieć do czynienia z nowoczesnymi narzędziami – móc je przetestować i zobaczyć, w jaki sposób ułatwiają codzienną pracę. Takie szkolenia często mają charakter sprzedażowy, a przecież na tym etapie cel jest zupełnie inny. Firmy specjalizujące się w dostarczaniu narzędzi cyfrowych powinny być otwarte na współpracę z uczelniami, dzięki którym mogłyby wspierać studentów, pokazywać im możliwość, a także przyszłość branży - zaznacza Bartek Pietruszewski. 

Cyfryzacja staje się koniecznością?

Według badania PARP, przedsiębiorcy obserwują także wyzwania wynikające z cyfryzacji sektora, jednak konsekwencje przemian dotkną ich dopiero w dalszej perspektywie, nawet do 5 lat. Ponad połowa pracodawców zakłada, że będzie wtedy musiała przygotować pracowników do wykorzystywania automatyzacji. Zadaniem zatrudnionych będzie natomiast nabycie kompetencji w zakresie obsługi systemów BIM, czyli Building Information Modeling, co będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami, także licencyjnymi.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.