PARTNER PORTALU partner portalu

Deweloperzy: Demografia będzie napędzać rynek

Demografia jest jednym z kluczowych czynników wpływających na rynek nieruchomości mieszkaniowych. Według przewidywań GUS w najbliższych 10-ciu latach liczba ludności w Polsce spadnie prawie o milion, przy czym jednocześnie zwiększy się liczba gospodarstw domowych, co powinno dodatnio wpływać na popyt na nowe lokale.

Autor: housemarket.pl 03 grudnia 2019 09:26

W opinii Zbigniewa Juroszka, prezesa Atal zmiany demograficzne są jednym z wielu czynników, które wpływają na rynek mieszkaniowy w Polsce, więc będą determinować jego kształt, ale w ograniczonym stopniu. Zdaniem eksperta na rynek będzie miała przede wszystkim wpływ migracja z obszarów wiejskich, jak i na poziomie międzynarodowym.

- Trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki. Pierwszy dotyczy migracji wewnętrznych, w których widoczne jest zjawisko przepływu osób z terenów wiejskich i małych miast do największych aglomeracji. To sprawia, że popyt na mieszkania w największych miastach nieustannie rośnie. Drugi czynnik to migracje zewnętrzne. Trzeba pamiętać o tym, że do Polski przybywa coraz więcej cudzoziemców, już teraz mamy coraz więcej klientów z Ukrainy. Wraz z rozwojem gospodarczym zjawisko imigracji będzie się nasilać, a tym samym potrzeby mieszkaniowe będą rosnąć. Dodatkowo, od kilku lat rośnie na znaczeniu polityka prorodzinna, która może okazać się czynnikiem zachęcającym do zakładania rodzin. Może się przełożyć na większy popyt na mieszkania - mówi Zbigniew Juroszek.

Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający Inwestycjami Mieszkaniowymi w Cordia Polska zaznacza, że w Polsce wciąż mamy niedobór mieszkań. W kraju przypada średnio 380 mieszkań na 1 tys. mieszkańców, podczas gdy średnia unijna to 450 mieszkań. Ta luka musi się wypełnić przede wszystkim ze względu na zmianę pokoleniową, którą widać w postawach Polaków 30+ i młodszych. 

- Demografia na pewno wpływa i dalej będzie wpływała na rynek mieszkaniowy - będzie go napędzać, zwiększając popyt na budowę nowych lokali. Młode pokolenie Polaków, wybiera prywatność, nie chce już mieszkać w zatłoczonych, wielopokoleniowych domach. Rozwija się też tzw. "srebrny biznes", czyli rynek mieszkań dostosowanych do szczególnych potrzeb seniorów. Jeśli nadal większość emerytów nie ma środków na zakup nowego mieszkania, to coraz częściej stać na to ich dzieci lub wnuki. Istotną rolę w kształtowaniu rynku odgrywają także cudzoziemcy, którzy w 2018 r. kupili w Polsce dwa razy więcej mieszkań niż rok wcześniej - mówi Michał Melaniuk. 

Natalia Sawicka, dyrektor sprzedaży i marketingu Angel Poland Group - Zachód zaznacza, że należy być świadomym tego, że coraz większą wagę w przyszłości trzeba będzie przykładać do dostosowania projektów do starzejącego się społeczeństwa, a z drugiej strony do zmieniających się potrzeb najmłodszych odbiorców rynku nieruchomości, którzy z jednej strony są bardzo mobilni, ale też często pracują z domu.

- W naszym projekcie Angel City we Wrocławiu przewidzieliśmy przestrzeń coworkingową, a także pokój spotkań biznesowych. Nie przewidujemy, aby wraz ze starzeniem się społeczeństwa nastąpiła nadpodaż mieszkań w dużych aglomeracjach, bo należy pamiętać, że seniorzy nadal preferują mniejsze ośrodki. Co więcej, uważam, że nie należy separować poszczególnych grup społecznych, tylko przygotowywać w przyszłości projekty kompleksowe - tym samym mieszać różne grupy wiekowe a nie projektować osiedla tylko dla seniorów, czy tylko dla młodych. Taka dywersyfikacja jest z socjologicznego punktu widzenia najbardziej zasadna - zaznacza Natalia Sawicka. 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.