PARTNER PORTALU partner portalu

Do 2018 r. w programie MdM ma być rozdysponowane ponad 3,5 mld zł

Kryteria formalne sprawiają, że młodzi ludzie, zainteresowani kupnem nieruchomości w ramach MdM bywają zdezorientowani. Rzetelne przygotowanie dokumentów z pewnością zaoszczędzi stresu.

Autor: housemarket.pl 20 marca 2015 13:51

Według danych z lutego 2015 r. przedstawionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, instytucji udzielającej wsparcia w ramach MdM, z blisko 17 tys. złożonych wniosków, ponad 15 tys. zakończyło się sukcesem. 

Zanim jednak przyszli kredytobiorcy złożą dokumenty, powinni sprawdzić na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Zgodnie z ustawą z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, można starać się o dofinansowanie wkładu własnego do kredytu na zakup nieruchomości, a rodziny z dziećmi mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci spłaty części kredytu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, kredyt musi zostać jednak udzielony w złotówkach na kwotę stanowiącą co najmniej 50 proc. ceny zakupu. Poza tym, umowa kredytowa musi być zawarta na co najmniej 15 lat, a nieruchomość musi znajdować się w Polsce.

Ponadto, art. 5 ust. 1 ustawy stanowi, że dopłatą może być objęte maksymalnie 50 m kw., natomiast samo mieszkanie nie może być większe niż 75 mkw. W przypadku domu jednorodzinnego limit wynosi 100 mkw.

- Przy wyborze nieruchomości należy dokładnie sprawdzić cenę w danej lokalizacji – doradza Marek Szmolke, prezes firmy deweloperskiej Start. – Do programu kwalifikują się nieruchomości z ceną za 1 m kw. mieszczącą się w wyznaczonym limicie – wyjaśnia.

W I kwartale 2015 r. cena wahała się od 3173,45 zł w województwie świętokrzyskim (poza Kielcami i gminami sąsiadującymi) do 6583,14 zł w Warszawie.

Poza oświadczeniem o pierwszym zasiedleniu nieruchomości, wnioskodawcy muszą do 30 września 2018 r. złożyć dwa wnioski: o dofinansowanie wkładu własnego oraz wniosek o udzielenie kredytu. Dokumenty należy dostarczyć do jednego z 14 banków, które zawarły umowę z BGK.  Następnie trzeba wykazać , że można zostać „nabywcą” w rozumieniu ustawy. Konieczne jest oświadczenie o braku własności innej nieruchomości i braku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Z kolei wynajmujący muszą się pisemnie zobowiązać, że rozwiążą umowę najmu. Art. 14 ust. 1 pkt. 3 ustawy nakłada także obowiązek złożenia oświadczenia, że lokal będzie wykorzystany jedynie do realizacji potrzeb mieszkaniowych nabywcy. Poza ustawowymi oświadczeniami, bank może zażądać innych dokumentów, np. potwierdzających wiek wnioskodawcy (maksymalnie 35 lat) czy powierzchnię lokalu.

Weryfikacją dokumentów zajmuje się wybrany wcześniej bank. Trzeba jednak pamiętać, że rozpatrywanie wniosku może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Ustawa nie precyzuje limitów czasowych w tym zakresie.

Później dokumenty trafiają do BGK, który w ciągu 60 dni od przekazania wniosku, (jeżeli spełniono wszystkie kryteria formalne), dokonuje wpisu nabywcy do ewidencji. BGK przekazuje bankom środki, które następnie trafiają do wnioskodawcy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.