PARTNER PORTALU partner portalu

Jak bezpiecznie kupić mieszkanie z rynku wtórnego?

Zakup nieruchomości to duże wyzwanie. Zwykle takich transakcji dokonujemy najwyżej kilka razy w życiu i dodatkowo przeznaczamy na nie oszczędności, jakie gromadziliśmy od lat. Dlatego warto dobrze sprawdzić mieszkanie, które zamierzamy kupić, zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym. Dotyczy to zwłaszcza nieruchomości z rynku wtórnego. Ekspert Expandera podpowiada, na co zwrócić uwagę podczas szukania swojego własnego M.

Autor: HouseMarket.pl 25 listopada 2016 15:19

Decydując się na zakup mieszkania z tzw. drugiej ręki, należy pamiętać o zapoznaniu się z dokumentami, które zagwarantują nam bezpieczeństwo transakcji. Z całą pewnością powinniśmy sprawdzić księgę wieczystą. Znajdziemy w niej informacje, kto jest właścicielem nieruchomości oraz czy ustanowione są jakiekolwiek ograniczenia, które mogą spowodować kłopoty dla kupującego. Z IV działu księgi wieczystej możemy również dowiedzieć się, czy ustanowiona jest hipoteka na danej nieruchomości. – Jeśli okaże się, że mieszkanie jest obciążone np. kredytem hipotecznym, nie musi to przekreślać możliwości zakupu  – mówi Damian Milcarz, ekspert Expandera. – Abyśmy jednak uniknęli ryzyka utraty pieniędzy i pozostania z zadłużonym lokalem, należy poprosić sprzedającego o dokument z banku-kredytodawcy mówiący o tym jakie jest aktualne zadłużenie i na jaki numer rachunku należy dokonywać spłaty. Następnie zapłatę za mieszkanie powinniśmy podzielić na dwie części. Kwotę odpowiadającą zadłużeniu przelewamy na konto banku, a resztę bezpośrednio sprzedającemu. Przykładowo, jeśli cena lokalu wynosi 200 tys. zł, a zadłużenie 60 tys. zł, to sprzedającemu przekazujemy jedynie 140 tys. zł, a pozostałą kwotę przelewamy na spłatę zadłużenia.   

Kolejną ważną rzeczą jest sprawdzenie czy osoba, które pokazuje nam mieszkanie i której mamy przekazać pieniądze np. na zadatek rzeczywiście jest jego właścicielem. – Należy także zweryfikować, ile osób jest zameldowanych pod tym adresem oraz czy właściciel ma uregulowane opłaty wynikające z użytkowania lokalu. Aby zdobyć powyższe informacje, możemy poprosić sprzedającego o aktualne zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej (opłaty) i urzędu gminy (zameldowanie) – dodaje ekspert.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Sprawdź stan techniczny mieszkania

Na zdjęciach zamieszczonych w ogłoszeniu lub podczas pierwszych odwiedzin nie zawsze jesteśmy w stanie dokładnie ocenić stan techniczny nieruchomości. W przypadku nowych lub niedawno wybudowanych lokali nie jest to aż tak duży problem, gorzej jednak, jeśli planujemy nabyć mieszkanie w kamienicy lub innym starszym budynku. – Pod uwagę należy wziąć szczelność okien, stan instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej oraz gazowej – wylicza Damian Milcarz, Expander. – Ważna jest też kondycja samych ścian, np. to czy nie atakuje ich grzyb. Jeśli w mieszkaniu zostają meble lub sprzęt AGD, również one powinny zostać poddane ocenie. Podczas takiej inspekcji może okazać się, że niezbędny jest remont, który dodatkowo obciąży naszą kieszeń. W takiej sytuacji warto zsumować koszt transakcji i odnowienia lokalu oraz zestawić go z ceną, jaką musielibyśmy zapłacić za nowe, teoretycznie droższe, mieszkanie.   

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.