PARTNER PORTALU partner portalu

Jak często i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania? Znamy odpowiedz

Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim. Jak przeprowadzają się Polacy?

Autor: housemarket.pl 24 czerwca 2020 11:47

Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków).

Częste przeprowadzki

Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48 proc. ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17 proc. respondentów wynajmuje obecnie lokum.

Jak pokazują wyniki badania Homebook.pl, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej - 22 proc. respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18 proc. z nich - podczas ostatniego roku, 16 proc. - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15 proc. ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach.

Pierwszy wybór - stan deweloperski

Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcje wskazało blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22 proc. ankietowanych). Trzecią pozycję na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11 proc.), nieco mniej osób (9 proc.) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6 proc.) wskazała opcję „inne”.

W poszukiwaniu większego metrażu

Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27 proc. badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną - wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiająca się motywacją były narodziny dziecka.

W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszy wystroju (18 proc.) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16 proc.). Nieco mniej - 13 proc. respondentów zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6 proc. ankietowanych.

Lokalizacja i cena grają główną rolę

Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja - bliskość centrum lub przeciwnie - ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60 proc. respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43 proc.), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39 proc.). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7 proc. badanych).

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.