Jak Polki inwestują w nieruchomości?

Z okazji Dnia Kobiet dużo się mówi o zdrowiu, urodzie, prezentach i przyjemnościach, ale mało uwagi poświęca się tematowi bezpieczeństwa finansowego Polek. Firma Mzuri przeanalizowała dane demograficzne Polek i Polaków posiadających oraz aktywnie inwestujących w nieruchomości na wynajem.

Autor: housemarket.pl 05 marca 2021 10:20

Próba statystyczna obejmowała ponad 2500 właścicieli i właścicielek (klientów Mzuri posiadających blisko 7 tys. powierzonych firmie pod opiekę mieszkań na wynajem), ponad 850 inwestorów i inwestorek, którym Mzuri pomogło zakupić ponad 1700 mieszkań na wynajem oraz 1000 udziałowców i udziałowczyń, którzy zainwestowali ponad 70 milionów złotych kapitału w celowe spółki inwestycyjne w ramach platformy Mzuri CFI (crowd fund investing). Wyniki analizy były zaskakujące.

- Wśród właścicieli mieszkań na wynajem powierzonych pod opiekę firmie Mzuri, odsetek Pań to tylko 25 proc. (czyli ¼). Z kolei wśród osób inwestujących w mieszkania na wynajem Pań jest jeszcze mniej, bo nieco ponad 20 proc. (czyli 1/5). Z grona blisko 1000 udziałowców we wszystkich spółkach Mzuri CFI, Panie stanowią zaledwie 16 proc. (czyli 1/6). Jeszcze niższy odsetek Panie stanowią w udziale kapitałowym, bo tylko 14 proc. (czyli 1/7). Wynika to z tego, że Panowie udziałowcy obejmują wyższy kapitał w spółce CFI niż Panie udziałowczynie - wyjaśnia Natalia Muturi, prezeska Mzuri Investments oraz kilku celowych spółek inwestycyjnych platformy Mzuri CFI.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nierównowaga pomiędzy płciami występuje też w Europie Zachodniej. Interactive Investor, druga największa platforma inwestycyjna w Wielkiej Brytanii raportuje bardzo podobne statystyki – tylko ¼ ich klientów to kobiety. Dane urzędu podatkowego HMRC wykazują, że tylko 13 proc. Brytyjek posiada akcje spółek giełdowych, w porównaniu do 21 proc. Brytyjczyków.

Okazuje się zatem, że kobiety nie tylko mniej zarabiają za tę samą wykonywaną pracę (luka płacowa w Polsce według GUS wynosi 20 proc.), ale – w konsekwencji - też rzadziej i mniej inwestują. Dodatkowym czynnikiem wyjaśniającym różnicę w skłonności do inwestowania jest według Natalii sposób naszego wychowania.

- Młode kobiety wynoszą ze swoich domów rodzinnych przekonanie, że o ile kobieta powinna zarządzać finansami osobistymi i domowymi, to już te „poważne finanse” oraz inwestowanie kobiety powinny pozostawiać swoim partnerom. Należy zmienić ten schemat myślenia - wyjaśnia Natalia.

Co ciekawe, na rynku polskim brakuje jakichkolwiek produktów finansowych zaprojektowanych z myślą o preferencjach inwestycyjnych kobiet. W USA przykładami takich produktów są m.in. Brava Investments głównie skierowane do kobiet ,, na dole drabiny ekonomicznej” polegający na poszukiwaniu atrakcyjnych inwestycji w celu poprawy ich sytuacji ekonomicznej oraz inicjatywa Women Investing in Women (WIN-WIN) skupiająca się na zapewnianiu mikrofinansowania i wspieraniu małych firm. W Niemczech powstała platforma dla kobiet umożliwiająca inwestowanie w akcje i obligacje – FinMarie. W Indiach powstał HDFC Life Smart Woman Plan - plan ubezpieczeniowy skierowany głównie do kobiet (zawierający ubezpieczenie na np. powikłania ciąży czy nowotwory specyficzne dla kobiet). W Rwandzie, Bank of Kigali uruchomił produkt finansowy, który umożliwi swobodny dostęp do kredytu kobietom przedsiębiorcom, a Finca Kosovo to innowacyjny produkt pożyczkowy, który ma wzmocnić pozycję kobiet i pomóc zlikwidować różnice między płciami.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.