Jak Polki inwestują w nieruchomości?

Z okazji Dnia Kobiet dużo się mówi o zdrowiu, urodzie, prezentach i przyjemnościach, ale mało uwagi poświęca się tematowi bezpieczeństwa finansowego Polek. Firma Mzuri przeanalizowała dane demograficzne Polek i Polaków posiadających oraz aktywnie inwestujących w nieruchomości na wynajem.

Autor: housemarket.pl 05 marca 2021 10:20

Próba statystyczna obejmowała ponad 2500 właścicieli i właścicielek (klientów Mzuri posiadających blisko 7 tys. powierzonych firmie pod opiekę mieszkań na wynajem), ponad 850 inwestorów i inwestorek, którym Mzuri pomogło zakupić ponad 1700 mieszkań na wynajem oraz 1000 udziałowców i udziałowczyń, którzy zainwestowali ponad 70 milionów złotych kapitału w celowe spółki inwestycyjne w ramach platformy Mzuri CFI (crowd fund investing). Wyniki analizy były zaskakujące.

- Wśród właścicieli mieszkań na wynajem powierzonych pod opiekę firmie Mzuri, odsetek Pań to tylko 25 proc. (czyli ¼). Z kolei wśród osób inwestujących w mieszkania na wynajem Pań jest jeszcze mniej, bo nieco ponad 20 proc. (czyli 1/5). Z grona blisko 1000 udziałowców we wszystkich spółkach Mzuri CFI, Panie stanowią zaledwie 16 proc. (czyli 1/6). Jeszcze niższy odsetek Panie stanowią w udziale kapitałowym, bo tylko 14 proc. (czyli 1/7). Wynika to z tego, że Panowie udziałowcy obejmują wyższy kapitał w spółce CFI niż Panie udziałowczynie - wyjaśnia Natalia Muturi, prezeska Mzuri Investments oraz kilku celowych spółek inwestycyjnych platformy Mzuri CFI.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Nierównowaga pomiędzy płciami występuje też w Europie Zachodniej. Interactive Investor, druga największa platforma inwestycyjna w Wielkiej Brytanii raportuje bardzo podobne statystyki – tylko ¼ ich klientów to kobiety. Dane urzędu podatkowego HMRC wykazują, że tylko 13 proc. Brytyjek posiada akcje spółek giełdowych, w porównaniu do 21 proc. Brytyjczyków.

Okazuje się zatem, że kobiety nie tylko mniej zarabiają za tę samą wykonywaną pracę (luka płacowa w Polsce według GUS wynosi 20 proc.), ale – w konsekwencji - też rzadziej i mniej inwestują. Dodatkowym czynnikiem wyjaśniającym różnicę w skłonności do inwestowania jest według Natalii sposób naszego wychowania.

- Młode kobiety wynoszą ze swoich domów rodzinnych przekonanie, że o ile kobieta powinna zarządzać finansami osobistymi i domowymi, to już te „poważne finanse” oraz inwestowanie kobiety powinny pozostawiać swoim partnerom. Należy zmienić ten schemat myślenia - wyjaśnia Natalia.

Co ciekawe, na rynku polskim brakuje jakichkolwiek produktów finansowych zaprojektowanych z myślą o preferencjach inwestycyjnych kobiet. W USA przykładami takich produktów są m.in. Brava Investments głównie skierowane do kobiet ,, na dole drabiny ekonomicznej” polegający na poszukiwaniu atrakcyjnych inwestycji w celu poprawy ich sytuacji ekonomicznej oraz inicjatywa Women Investing in Women (WIN-WIN) skupiająca się na zapewnianiu mikrofinansowania i wspieraniu małych firm. W Niemczech powstała platforma dla kobiet umożliwiająca inwestowanie w akcje i obligacje – FinMarie. W Indiach powstał HDFC Life Smart Woman Plan - plan ubezpieczeniowy skierowany głównie do kobiet (zawierający ubezpieczenie na np. powikłania ciąży czy nowotwory specyficzne dla kobiet). W Rwandzie, Bank of Kigali uruchomił produkt finansowy, który umożliwi swobodny dostęp do kredytu kobietom przedsiębiorcom, a Finca Kosovo to innowacyjny produkt pożyczkowy, który ma wzmocnić pozycję kobiet i pomóc zlikwidować różnice między płciami.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych