Jan Sikora o tym jak osiągnąć sukces w branży architektonicznej

Jan Sikora jest właścicielem pracowni Sikora Wnętrza, ponadto prowadzi Pracownię Przestrzeni Publicznych na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W rozmownie opowiada o największej pasji - o architekturze.

Autor: housemarket.pl 09 czerwca 2021 14:51

Jest Pan wykładowcą akademickim i na co dzień ma kontakt ze studentami. Co dziś inspiruje młodych ludzi, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie architektury? Czy coś się zmieniło od czasu, kiedy Pan był studentem?

Młodych ludzi inspirują i kształtują podróże – zarówno po świecie, jak i w głąb siebie – oraz ludzie z którymi współpracują. Drugi człowiek, relacje z nim, poznawanie jego opinii, pomagają zobaczyć swoją twórczość i projekty z innej perspektywy. Myślę, że dziś młody człowiek ma dużo większą szansę wyjścia „out of the box”. Dynamizm współczesnej rzeczywistości i świat cyfrowy stanowią niezwykłe pole działania i źródło inspiracji. Kiedy ja byłem studentem, wszystko działo się wolniej, byliśmy mniej „światowi” i mniej obyci z technologią, która się dopiero pojawiała w projektowym mainstreamie.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jakie według Pana trzeba mieć umiejętności i cechy charakteru, żeby zostać dobrym architektem i wybić się w branży?

Interdyscyplinarność, pracowitość, zdolność koncentracji, kreatywność, dobry warsztat i umiejętność nauki z różnych i często nieoczywistych źródeł. Do wybicia się w branży potrzebna jest także umiejętność strategicznego myślenia i planowania własnej kariery. Istotna jest także pewność siebie, by pokazać swoją twórczość, zgłosić ją do konkursów i powiedzieć: zobaczcie – tak projektuję i uważam, że jest to warte uwagi. Ważne jest także to, by od początku założyć, że doświadczenie to suma porażek, że droga projektanta wiąże się z rozwiązywaniem problemów i licznymi komplikacjami.

Od blisko 10 lat prowadzi Pan swoją pracownię, ma Pan na koncie realizacje, które zostały dostrzeżone na świecie, zdobyły wiele nagród. Jaka jest Pana recepta na zachowanie świeżego spojrzenia, które pozwala tworzyć nieszablonowe projekty?

Zamiast mierzyć siebie miarą innych i się porównywać, warto szukać źródeł inspiracji i postaw projektowych w szczerych osobistych motywacjach. Nie należy także być zbytnio zadowolonym z samego siebie – pycha jest złym doradcą. Indywidualne podejście, głęboki reasearch, to są dobre metody pracy. Dodatkowo uważam, że „easy is boring”, dlatego trzeba stawiać sobie ciągle nowe cele. Nie jest ważne to, co się osiągnęło, ale to, jak się reaguje na nowe cele i wyzwania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.