
Dom Development w 2021 roku ponownie wypracowała rekordowe wyniki finansowe. Ponadto w minionym roku grupa rozszerzyła swoją działalność o rynek krakowski.
Dom Development w 2021 roku kontynuowała dywersyfikację działalności, zwiększając sprzedaż we Wrocławiu o 29 proc. r/r i w Trójmieście o 24 proc. oraz rozszerzając działalność o Kraków. Przy rekordowym wolumenie sprzedaży grupy w 2021 r., średnia wartości mieszkania wzrosła o 12 proc., sięgając poziomu 667 tys. zł.
Co więcej, Dom Development dysponuje także najwyższym w swojej historii bankiem ziemi – obejmuje on niemal 17 tysięcy lokali do wybudowania. W samej tylko Warszawie, będącej najtrudniejszym rynkiem pod względem dostępności działek inwestycyjnych, Spółka zwiększyła potencjał banku ziemi o niemal jedną czwartą – do poziomu ponad 9,3 tysiąca lokali.
Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
- W 2021 roku obchodziliśmy jubileusz 25-lecia działalności. Przez ostatnie ćwierć wieku zbudowaliśmy 45 tysięcy mieszkań, spełniając marzenia o własnym domu ponad 130 tysięcy osób. W minionym roku wszystkie nasze projekty postępowały zgodnie z planem i przy bardzo satysfakcjonujących marżach, mimo silnej presji na wzrost kosztów. W efekcie wypracowaliśmy rekordowe 325 mln zł zysku netto, jednocześnie zwiększając potencjał przyszłych wyników do nienotowanego dotąd poziomu. W bieżący rok weszliśmy z bardzo silnym bilansem i rekordowym bankiem ziemi, co pozwala nam zachować elastyczność w działaniu, szczególnie istotną w obliczu obecnej dużej zmienności sytuacji geopolitycznej - mówi Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.
Rekordowe wyniki w wielu obszarach funkcjonowania Dom Development to efekt naszego ciągłego rozwoju i stawiania sobie coraz bardziej ambitnych celów. Jednym z nich było bez wątpienia wejście na rynek krakowski.
- W naszej branży szczególnie cenna jest znajomość lokalnych uwarunkowań i dlatego rozwijamy się przez lokalnie działające spółki deweloperskie. Podobną strategię przyjęliśmy w Krakowie, którego potencjał oceniamy bardzo wysoko. W lipcu 2021 sfinalizowaliśmy nabycie kontrolnego pakietu akcji Sento, a niedługo potem przystąpiliśmy do negocjacji w sprawie nabycia spółek z dobrze znanej mieszkańcom Krakowa Grupy BUMA. Transakcję sfinalizowaliśmy już w lutym 2022 roku, skokowo zwiększając nasz potencjał - łączna sprzedaż obu firm w 2021 roku wyniosła ponad 500 mieszkań, co oznacza trzecią pozycję na krakowskim rynku. To bardzo dobry punkt startu do dalszego rozwoju i umacniania pozycji rynkowej w tym mieście, z wykorzystaniem solidnego banku ziemi umożliwiającego budowę ponad 2 tysięcy lokali - podkreśla Jarosław Szanajca.
Dom Development odnotował w 2021 roku wysoki poziom przychodów ze sprzedaży (1 897,5 mln zł) i zysku netto (325,3 mln zł). Grupa przy wysokich wolumenach sprzedaży wypracowała także silne marże. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu możliwości stwarzanych przez rynek Grupa od kilku lat konsekwentnie zwiększa marżę brutto – w 2021 r. wynosiła ona 32,9 proc.
Silny bilans i bezpieczna sytuacja finansowa wspierają rozwój grupy i wzrost skali działalności, a także zwiększają elastyczność działania. Według stanu na koniec grudnia 2021, grupa posiadała 648 mln zł gotówki, tj. o 255 mln zł więcej niż wartość jej zadłużenia z tytułu kredytów i obligacji, co przekłada się na ujemny gearing wynoszący -20 proc. Potencjał inwestycyjny grupy zwiększają dodatkowo niewykorzystane, dostępne linie kredytowe o wartości 414 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: DOM DEVELOPMENT - NIE ROBIMY INWAZJI NA KRAKÓW
Rosyjska inwazja na Ukrainę sprawiła, że – tak jak w wielu sektorach gospodarki – w branży deweloperskiej trzeba traktować obecną sytuację jako ryzyko.
- Trudno jest obecnie przewidywać rozwój sytuacji i skalę ewentualnych konsekwencji trwającej wojny w kolejnych miesiącach. Jesteśmy całym sercem z naszymi sąsiadami i staramy się ich wspomagać. We współpracy z Urzędem m. st. Warszawa, podjęliśmy się remontu i adaptacji miejsc noclegowych dla uchodźców, staramy się również wspierać punkty recepcyjne poprzez zakupy artykułów spożywczych i higienicznych czy pościeli. Planujemy też kolejne inicjatywy pomocowe. Należy przy tym podkreślić, że z biznesowego punktu widzenia jesteśmy przygotowani na różne scenariusze. Dzięki naszej konserwatywnej polityce finansowej mamy poduszkę kapitałową, która stwarza nam możliwość elastycznego reagowania na zmiany w otoczeniu, a rok rozpoczęliśmy z ponad 5 tys. sprzedanych mieszkań o wartości netto 3 mld zł, które rozpoznamy w przychodach nadchodzących okresów. Dzięki własnemu generalnemu wykonawstwu i kontraktowaniu dostaw z wyprzedzeniem optymalizujemy koszty budowy. Zachowując ostrożność w obliczu dużej zmienności otoczenia, podobnie jak na początku epidemii COVID-19, postanowiliśmy wydać rekomendację w sprawie dywidendy w późniejszym niż zwykle czasie. Choć 2022 rok może okazać się dość wymagający, to wierzę, że i z tej próby wyjdziemy zwycięsko, podobnie jak było w przypadku innych wyzwań w ciągu 25 lat naszej działalności - dodaje Jarosław Szanajca.