PARTNER PORTALU partner portalu

Już 150 tysięcy Polaków ma w domu klimatyzację

Gwałtowny wzrost popularności klimatyzacji to namacalne efekty tropikalnych upałów, które coraz częściej nawiedzają Polskę. W ciągu trzech lat Polacy wyposażyli w te urządzenia ponad 86 tysięcy mieszkań – wynika z szacunków Open Finance opartych o dane GUS.

Autor: Bartosz Turek, Open Finance 11 lipca 2017 11:08

Lipiec obchodzi się z nami łagodnie. Choć tradycyjnie jest to najbardziej upalny miesiąc, to w bieżącym roku temperatury nie są aż tak ekstremalne. Wystarczy jednak kilka dni, w których temperatura powietrza dobijała w okolicę 30 stopni Celsjusza, aby właściciele domowych klimatyzatorów docenili swój zakup, a ze sklepowych półek zniknęły urządzenia dające choć trochę wytchnienia.

I choć klimatyzacja w domu coraz rzadziej uchodzi za ekstrawagancję, to urządzenia te pozostają mało popularne. „Nad Wisłą” trzydziestostopniowe upały trwają od kilku do 30 dni w roku. Trudno się więc dziwić, że większość osób uważa, że ten okres można po prostu przeczekać unikając wydatków i całego zachodu związanego z uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń i samym montażem.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Polacy kupują klimatyzatory tysiącami

Nie zmienia to faktu, że w bieżącym roku liczba domów i mieszkań wyposażonych w klimatyzację mogła w 2016 roku przekroczyć 150 tysięcy – wynika z szacunków Open Finance. Dane GUS za rok wcześniejszy sugerowały, że takich nieruchomości było 134 tysiące. Dla porównania w 2012 roku mieszkań i domów wyposażonych w klimatyzację było tylko 48 tysięcy.

Skąd szybszy przyrost w ostatnich latach? Powody najpewniej są dwa. Polacy są coraz bardziej zamożni, a poza tym upały stają się coraz dotkliwsze.

Najczęściej wybieramy przenośny

W związku z tym, że upały w Polsce trwają dość krótko, nie powinno dziwić, że rodacy wybierają przede wszystkim klimatyzatory przenośne (60 proc. przypadków według GUS). Ich atutem jest relatywnie niska cena (1-2 tys. zł) oraz fakt, że można je schować gdy tylko skończy się lato. Niestety do tej beczki miodu trzeba też dodać niemało dziegciu. Przenośne klimatyzatory są bardzo głośne, są w stanie chłodzić powierzchnię od 15 do 35 metrów, a do tego są mało efektywne, czyli potrzebują sporo energii elektrycznej, aby zneutralizować upał w domu. Co więcej ciepłe powietrze z urządzenia jest odprowadzane na zewnątrz sporych rozmiarów rurą, którą przeważnie wystawia się za okno. Efekt? Przez otwarte okno dostaje się do mieszkania ciepłe powietrze z zewnątrz.

Nawet 2-3 razy mniej prądu zużyje klimatyzator typu „split”. W tym przypadku klimatyzator składa się z dwóch urządzeń – skraplacz, czyli najgłośniejsza część oddająca ciepło montowana jest na zewnątrz budynku, a parownik, z którego wieje przyjemny chłód znajduje się w mieszkaniu. Takie urządzenie chłodzące pojedyncze pomieszczenie, to rozwiązanie, na które zdecydowało się 22% posiadaczy klimatyzacji.

Klimatyzacja centralna, w której jeden skraplacz służy więcej niż jednemu parownikowi (część chłodząca), to najrzadziej spotykany przypadek. Na tego typu urządzenie zdecydowało się 24 tys. gospodarstw domowych – wynika z danych GUS za 2015 rok. Koszt instalacji dobrej jakości wraz z montażem dla 2-pokojowego mieszkania to około 5-10 tys. zł.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.