PARTNER PORTALU partner portalu

Katarzyna Gruszecka-Spychała: Miasto musi być dostępne dla każdego

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, Inicjatywa Invest in Pomerania, mówi jak stworzyć miasto szczęśliwe.

Autor: Housemarket.pl 11 października 2021 07:51

Jak Gdynia implementuje rozwiązania, które mogą stworzyć szczęśliwe miasto?

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Tych rozwiązań jest bardzo dużo i mogą być bardzo zróżnicowane, ale łączy je dbałość o jakość życia. Może się to przejawiać w wielu aspektach np. czystej wody w Bałtyku czy czystego powietrza. To jest również oferta spędzania czasu wolnego, oferta kulturalna czy imprezy sportowe. To także oferta edukacyjna dla dzieci. To również troska o gospodarkę, bo jak klasyk powiedział - " Gospodarka, głupcze!". Zresztą gospodarka musi być silna, aby wdrażać i implementować wszystkie wspomniane rozwiązania. 

Jednym z najważniejszych dla mnie aspektów jest także kwestia dostępności, o której mówimy zwykle w kontekście osób z niepełnosprawnościami. Jednak dla mnie dostępność występuje w wielu wymiarach. Miasto ma być dostępne zarówno dla kobiety, która założyła 15-centymetrowe obcasy, jak i dla osoby starszej czy rodziny z ciężkim wózkiem. 

Wspomniała Pani, że miasto musi również odpowiadać na potrzeby biznesu. Jak połączyć potrzeby mieszkańców i inwestorów?

Odpowiedź jest prosta, ale trudna w realizacji - trzeba szukać kompromisu pamiętając, że te dwie nogi muszą się uzupełniać. Jeśli któraś z nich będzie słabsza to kolos na glinianych nogach się zawali. Nie ma możliwości stworzyć dobre, szczęśliwe miasto bez silnych podstaw ekonomicznych. Solidne podstawy ekonomiczne zapewnia zaś dobrostan gospodarki. Natomiast gospodarka nie będzie się miała dobrze w mieście, w którym brakuje pracowników. A będzie ich brakować tam, gdzie nie żyje się dobrze. 

Najpierw należy wybrać priorytety, to co jest najważniejsze  i o co należy walczyć jak o niepodległość a następnie trzeba usiąść do rozmów. Trzeba dużo rozmawiać z mieszkańcami i kreować miasto w sposób prawdziwie partycypacyjny słysząc głos nie tylko tych którzy krzyczą najgłośniej. Należy rozmawiać z biznesem i szukać takich rozwiązań, które w najlepszy sposób wyrażają dobro wspólne. 

W ciągu ostatniego 1,5 roku biznes, zwłaszcza takie branże jak gastronomia czy hotelarstwo, przeżywały ciężki chwile. Jak Gdynia wspierała przedsiębiorców?

Po raz pierwszy zdarzyło nam się dawać rybę a nie wędkę. Wierzymy w dawanie wędki, ale to była nadzwyczajna sytuacja. Przedsiębiorcy działający w lokalach należących do miasta mogli korzystać z szeroko zakrojonych ulg czynszowych. I rzeczywiście z tego korzystali.

Jednocześnie chcieliśmy dawać również wędkę. Muszę się pochwalić, że Gdynia otrzymała prestiżową nagrodę Innovation in Politics w kategorii ekonomia za zaproponowanie gdyńskim przedsiębiorstwom usług doradczych. Wyszliśmy z założenia, że bardzo trudne czasy, wymagające mierzenia się z kompletnie nowymi okolicznościami, których nikt nie był w stanie przewidzieć często wymagają porad ekspertów, które w normalnej sytuacji nie byłyby konieczne. Tymczasem przedsiębiorca w trudnej sytuacji może po pierwsze nie być w stanie sam za nie zapłacić, a po drugie może mieć trudność z wyborem eksperta, bo nie wie czy dana osoba to ta której rzeczywiście powinien zaufać, odpowiednie doświadczenie itd. Postanowiliśmy wziąć na siebie te dwa problemy, czyli opłaciliśmy usługi eksperckie, poza tym na siebie wzięliśmy wybór najwłaściwszych osób. Przedsiębiorcy mieli wybór z czego chcieli skorzystać. Niektórzy korzystali z najprostszych usług takich jak doradztwo podatkowe czy proste usługi prawne. Inni korzystali z doradztwa w zakresie marketingu czy nawet zmiany strategii prowadzenia firmy. 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.