
Kobiety w branży nieruchomości, budowlanej czy deweloperskiej były zazwyczaj kojarzone z obszarami sprzedaży, marketingu i komunikacji czy też księgowości. Na przykładzie ACCIONA widać jednak wyraźnie, że to się zmienia. Nasz Dział Techniczny złożony z wysokiej klasy inżynierów to w 2/3 kobiety. Także coraz częściej spotykam się z kobietami po stronie generalnego wykonawcy, project managera czy nadzoru budowy. Dotychczas zarezerwowana dla mężczyzn część techniczna branży nieruchomości i budowlanej już od lat zasilana jest specjalistkami. Coraz więcej młodych kobiet aplikuje też na studia techniczne związane z budownictwem i politechniki. Na wszystkich uczelniach technicznych (publicznych i niepublicznych) wśród rozpoczynających naukę w roku akademickim 2019/2020 kobiety stanowiły 44 proc. ogółu studentów – w tym na kierunkach związanych z budownictwem procent kobiet studiujących wynosi ok. 36 proc. Optymizmem może napawać też fakt, że z roku na rok udział kobiet na kierunkach technicznych oraz związanych z budownictwem jest coraz większy.
Wydaje mi się, że w Polsce dopiero się tego uczymy i dotyczy to wszystkich dziedzin biznesu. Jednocześnie można odnieść wrażenie, że w naszej branży zmiany te następują dość wolno, jednak nasz przykład może być inspiracją dla innych deweloperów, by korzystać z różnic, zamiast się ich bać czy ich unikać, jak również by dostrzec potencjał kobiet jaki może być wykorzystany w naszej branży. Zróżnicowane środowisko pracy to kreatywne środowisko pracy. Wykazano, że różnorodność — od różnorodności płci po kulturę, wiek czy rasę — sprzyja kreatywności i innowacyjności w firmach. Firmy zróżnicowane lepiej rozumieją klientów, ponieważ klienci także są różni, co sprzyja lepszej komunikacji obu stron.
Umiejętności miękkie są niezbędne przy budowaniu relacji, długofalowym działaniu – a nasza branża to także długofalowe projekty, gdzie te relacje są kluczowe. Jest jeszcze jeden ważny element potencjału kobiet – insighty. Consumer Insights to praktyka polegająca na wykorzystywaniu dostępnych danych do uzyskiwania szerszych informacji biznesowych w celu skutecznego podejmowania decyzji biznesowych. Kobiety reprezentują ogromną siłę ekonomiczną oraz oferują ważne informacje odnośnie konsumentów. Jednocześnie podejmują nawet do 80 proc. wszystkich decyzji zakupowych (a według Boston Consulting Group w Stanach Zjednoczonych nawet 94 proc. z nich), do tego szybko się bogacą i umacniają swoją pozycję społeczną. Na kanwie tych trendów powstało nawet pojęcie womenomics, określające świat, u progu którego stoimy w tej chwili, a w którym o kształcie gospodarki w zdecydowanie większym stopniu rozstrzygać będą kobiety. Potencjał do wykorzystania jest więc tutaj olbrzymi, zarówno po stronie osób pracujących w branży, jak też klientek.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.