Katarzyna Unold, ACCIONA: opowiadamy się za niestandardowym sposobem prowadzenia biznesu, który wykracza poza interesy ekonomiczne

Kobiety w branży nieruchomości, budowlanej czy deweloperskiej były zazwyczaj kojarzone z obszarami sprzedaży, marketingu i komunikacji czy też księgowości. Na przykładzie ACCIONA widać jednak wyraźnie, że to się zmienia. Nasz Dział Techniczny złożony z wysokiej klasy inżynierów to w 2/3 kobiety. Także coraz częściej spotykam się z kobietami po stronie generalnego wykonawcy, project managera czy nadzoru budowy. Dotychczas zarezerwowana dla mężczyzn część techniczna branży nieruchomości i budowlanej już od lat zasilana jest specjalistkami. Coraz więcej młodych kobiet aplikuje też na studia techniczne związane z budownictwem i politechniki. Na wszystkich uczelniach technicznych (publicznych i niepublicznych) wśród rozpoczynających naukę w roku akademickim 2019/2020 kobiety stanowiły 44 proc. ogółu studentów – w tym na kierunkach związanych z budownictwem procent kobiet studiujących wynosi ok. 36 proc. Optymizmem może napawać też fakt, że z roku na rok udział kobiet na kierunkach technicznych oraz związanych z budownictwem jest coraz większy.

Czy branża budowlana/deweloperska wykorzystuje potencjał kobiet?

Wydaje mi się, że w Polsce dopiero się tego uczymy i dotyczy to wszystkich dziedzin biznesu. Jednocześnie można odnieść wrażenie, że w naszej branży zmiany te następują dość wolno, jednak nasz przykład może być inspiracją dla innych deweloperów, by korzystać z różnic, zamiast się ich bać czy ich unikać, jak również by dostrzec potencjał kobiet jaki może być wykorzystany w naszej branży. Zróżnicowane środowisko pracy to kreatywne środowisko pracy. Wykazano, że różnorodność — od różnorodności płci po kulturę, wiek czy rasę — sprzyja kreatywności i innowacyjności w firmach. Firmy zróżnicowane lepiej rozumieją klientów, ponieważ klienci także są różni, co sprzyja lepszej komunikacji obu stron.

Kobiety zazwyczaj wyróżniają się umiejętnościami miękkimi potrzebnymi do przywództwa biznesowego.

Umiejętności miękkie są niezbędne przy budowaniu relacji, długofalowym działaniu – a nasza branża to także długofalowe projekty, gdzie te relacje są kluczowe. Jest jeszcze jeden ważny element potencjału kobiet – insighty. Consumer Insights to praktyka polegająca na wykorzystywaniu dostępnych danych do uzyskiwania szerszych informacji biznesowych w celu skutecznego podejmowania decyzji biznesowych. Kobiety reprezentują ogromną siłę ekonomiczną oraz oferują ważne informacje odnośnie konsumentów. Jednocześnie podejmują nawet do 80 proc. wszystkich decyzji zakupowych (a według Boston Consulting Group w Stanach Zjednoczonych nawet 94 proc. z nich), do tego szybko się bogacą i umacniają swoją pozycję społeczną. Na kanwie tych trendów powstało nawet pojęcie womenomics, określające świat, u progu którego stoimy w tej chwili, a w którym o kształcie gospodarki w zdecydowanie większym stopniu rozstrzygać będą kobiety. Potencjał do wykorzystania jest więc tutaj olbrzymi, zarówno po stronie osób pracujących w branży, jak też klientek.

Nierówności płacowe to nadal dość duży problem polskiego biznesu. Jak sytuacja wygląda w przypadku sektora nieruchomości?

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych