Katowice oczekują od ZTM lepszego dostosowania komunikacji do potrzeb mieszkańców

Samorząd Katowic oczekuje od Zarządu Transportu Metropolitalnego, który organizuje komunikację miejską na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wprowadzenia zmian dostosowujących funkcjonowanie komunikacji do potrzeb mieszkańców tego miasta.

Autor: pap 04 lutego 2022 09:23

To główny wniosek z analizy możliwości samodzielnej organizacji komunikacji, przygotowanej przez katowicki samorząd z inicjatywy miejskich radnych. W czwartek biuro prasowe tamtejszego magistratu upubliczniło gotową analizę. "Katowice pozostawiają powierzenie realizacji komunikacji miejskiej metropolii, ale oczekują zmian dostosowanych do potrzeb mieszkańców" - brzmi konkluzja.

GZM, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez ZTM. Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Kwestia wysokości składki zmiennej oraz jej podziału między gminy jest od lat przedmiotem dyskusji poszczególnych gmin ze sobą i wewnątrz nich. W ostatnich tygodniach katowiccy radni z komisji transportu zawnioskowali, aby miasto przeprowadziło pogłębioną analizę opcji wyjścia Katowic z ZTM i organizacji transportu samodzielnie.

"Działania ZTM w Katowicach nie są na miarę oczekiwanych nowych rozwiązań systemowych i optymalizujących funkcjonowanie sieci połączeń transportowych; koncentrują się jedynie na rozpatrywaniu zgłaszanych pojedynczych, indywidualnych spraw, generując dalszy wzrost dopłat" - powiedział, cytowany w czwartkowej informacji, pierwszy wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.

"Jak logicznie wytłumaczyć mieszkańcom, że ponosząc prawie 23 proc. dopłat do transportu w całej Metropolii (…) nie mamy na niego na terenie Katowic wpływu? I (…) czy mamy dla tej sytuacji realną alternatywę? Wierzę, że nasza Metropolia będzie tym silniejsza, im w końcu bardziej otwarcie i odważnie będzie się mierzyła z problemami takimi, jak ten. Trzeba rozmawiać" - ocenił Sobula.

W analizie m.in. przywołano wartość dopłaty w składce zmiennej Katowic do ZTM w 2020 r. w wysokości 143,14 mln zł, która w przeliczeniu na jednego katowiczanina wynosi 488,87 zł, a w pozostałych gminach średnio 254 zł. Samodzielna organizacja komunikacji miejskiej obniżyłaby dopłatę Katowic.

Miasto argumentuje też, że jego wyjście z ZTM nie spowodowałoby chaosu na liniach międzygminnych: przepisy prawne stanowiące związek metropolitalny nakładają nań bowiem szereg zadań dotyczących m.in. planowania, koordynacji, integracji i rozwoju publicznego transportu zbiorowego oraz organizowania metropolitalnych przewozów pasażerskich.

Jak oceniono, "zadania te zostały przyporządkowane związkowi metropolitalnemu w określonym celu, aby w sytuacji samodzielnego organizowania publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych w gminnych przewozach pasażerskich przez którąkolwiek z gmin wchodzących w skład związku, system transportowy na obszarze metropolitalnym był skoordynowany i zintegrowany".

"Natomiast jak każdy scenariusz, tak i niezależna organizacja transportu, oprócz oszczędności, niesie za sobą ryzyko - w tym przypadku ograniczenia przez GZM oferty przewozowej w Katowicach na liniach wykraczających poza granice miasta" - przyznano w analizie. Jak ocenił wiceprezydent Sobula, temat jest złożony, wobec aspektów prawnych, finansowych i społecznych.

"Kluczowe dla nas są oczekiwania katowiczan, którzy mówią, że transport publiczny organizowany przez Metropolię nie odpowiada w pełni ich oczekiwaniom. Jako jedna z gmin, w których transport organizuje ZTM, mamy niestety ograniczony wpływ na siatkę połączeń i ich częstotliwość oraz jakość. Z drugiej strony nasze zaangażowanie finansowe w system zbiorowego transportu w regionie jest zdecydowanie największe" - powiedział.

"Tylko w zeszłym roku wpłaciliśmy do GZM aż 138,17 mln zł, w tym 20,13 mln zł stanowiło pokrycie strat ZTM w 2020 r., wynikających ze zmniejszonych dochodów z biletów. Przy tak dużym wkładzie finansowym oczekujemy lepszej jakości świadczonych usług" - zaakcentował.

Jak podkreślił Sobula, analiza wykazała, że Katowice mają zasoby organizacyjne i finansowe, które pozwoliłyby im organizować transport samodzielnie, dopasowując go do potrzeb mieszkańców. "Mamy alternatywę dla systemu, który działa dzisiaj" - stwierdził. Zadeklarował jednak, że miasto rozpocznie przygotowania do samodzielnej organizacji miejskiej dopiero w przypadku braku oczekiwanych działań ze strony Metropolii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Mieszkalnictwo

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.