Krakowska Lewica przeciwko podwyżkom cen biletów MPK

Krakowska Lewica apeluje do prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego o rezygnację z zapowiedzianych podwyżek cen biletów MPK. Zdaniem działaczy dodatkowych środków należy szukać nie w portfelach mieszkańców, a w planowanych przez miasto "kontrowersyjnych inwestycjach".

Autor: PAP 23 lipca 2020 13:39

Zarząd Transportu Publicznego zaproponował nowe, wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej w Krakowie. Konieczność podwyżek urzędnicy tłumaczą pandemią.

W czwartek przedstawiciele biura posła Lewicy Macieja Gduli poinformowali o złożeniu do prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego petycji, w której apelują o wycofanie się z tego pomysłu. Podpisy pod nią działacze zbierają także online.

Jak przyznała Magdalena Dropek, krakowska Lewica ma świadomość, że panująca epidemia mocno dotknęła samorządowe budżety, jednak jej skutki wszyscy odczuwają równie dotkliwie. "Uważamy jednak, że transport zbiorowy jest dla mieszkańców fundamentalną usługą publiczną" - wyjaśniła działaczka.

Z kolei Tomasz Leśniak wskazał, że trudno jest szacować, jak wpływy z biletów będą kształtowały się w kolejnych miesiącach, ponieważ obecnie część osób obawia się podróży transportem zbiorowym. Zauważył także, że w niektórych miejscach, np. w korporacjach praca wciąż odbywa się w systemie zdalnym. Ponadto planując podwyżki cen należy - jego zdaniem - wziąć pod uwagę nie tylko zarobki mieszkańców, ale także fakt, że część z nich uzyskuje obecnie mniejsze dochody.

"Podwyżka, którą proponują władze Krakowa (...) uderzy po pierwsze w te osoby, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej; mocno w te, które dojeżdżają spoza Krakowa, z okolicznych gmin. (...) I w te, które próbowały trochę oszczędzić i kupowały bilety okresowe na jedną i dwie linie" - podsumował Leśniak.

Wskazał, że środków, które mogą rozwiązać problemy finansowe Krakowa należy szukać w obszarach "kontrowersyjnych, dyskusyjnych inwestycji", wśród których Leśniak wymienił organizację Igrzysk Europejskich i remont stadionu Wisły. "To są wydatki, które kształtują się na poziomie nawet kilkuset milionów złotych. Myślę, że teraz jest dobry moment, aby z nich zrezygnować" - podkreślił.

Krakowska Lewica apeluje również o pomoc do władz państwowych. Zdaniem Leśniaka "rząd PiS dużo mówi o wykluczeniu transportowym, natomiast w projekcie Tarczy 3.0, w dotychczasowych rozwiązaniach dotyczących transportu zbiorowego nie uwzględniono sytuacji w dużych gminach".

"Są środki na inwestycje, natomiast problemem gmin powyżej 500 tysięcy mieszkańców są właśnie wydatki bieżące" - ocenił działacz.

"Dlatego dzisiaj zwróciliśmy się też z interpelacją do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, żeby rząd przemyślał kwestię Centralnego Portu Komunikacyjnego. To jest inwestycja, która ma kosztować 100 miliardów złotych. Uważamy, że bardziej priorytetowe jest teraz utrzymanie chociażby transportu zbiorowego w dużych miastach" - dodał.

Zgodnie z zapowiedziami krakowskich urzędników zdrożeć mają wszystkie rodzajów biletów.

Według propozycji ZTP Kraków i teren aglomeracji krakowskiej zostaną podzielone na trzy strefy: I będzie obejmować Kraków w granicach administracyjnych, a II i III - miasta i gminy, które integrują lokalny transport z miastem.

Zamiast dotychczasowego biletu jednoprzejazdowego 50-minutowego za 4,60 zł, wprowadzony ma być 60-minutowy za 6 zł. Bilet 20-minutowy za 3,40 zł, będzie zastąpiony 10-minutym w cenie 3 zł, a 90-minutowy bilet kosztowałby o 2 zł więcej - 8 zł.

Zdrożeją także bilety okresowe. Bilet miesięczny na wszystkie linie mieszkańca, posiadającego Kartę Krakowską, będzie kosztował 96 zł (do tej pory 69 zł). Bez Karty Krakowskiej cena biletu miesięcznego na wszystkie linie wyniosłaby 128 zł. Zlikwidowane zostaną bilety okresowe na jedną i dwie linie.

Urzędnicy tłumaczą, że w związku z pandemią koronawirusa miasta nie stać na utrzymanie niezmienionych stawek, a podwyżki są konsekwencją znacznie mniejszych niż wcześniej zakładano wpływów z biletów. W szczycie pandemii tygodniowo były one mniejsze o ok. 7,4 mln zł, a w sumie od marca do maja spadły o blisko 50 mln zł.

Propozycje zmian zostały przedstawione radnym i będą w najbliższych tygodniach dyskutowane.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SŁOWA KLUCZOWE

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.