PARTNER PORTALU partner portalu

Najlepszy rok w historii branży deweloperskiej. Czy do powtórzenia?

Zakładając funkcjonowanie gospodarki bez wstrząsów można przewidywać, że sprzedaż mieszkań w 2016 r. będzie nadal dobra, choć niższa niż w 2015 r., a podaż utrzyma się na zeszłorocznym poziomie – twierdzi prezes zarządu Reas Kazimierz Kirejczyk.

Autor: HouseMarket.pl 25 stycznia 2016 14:31

W całym 2015 r. deweloperzy sprzedali ponad 51,8 tys. mieszkań – o ponad 20 proc. więcej niż w 2014 r. i o 48 proc. więcej niż w 2007 r. O ponad 4,4 tys. wzrosła też rok do roku liczba mieszkań wprowadzonych do sprzedaży, osiągając poziom 51,9 tys.

Liczba lokali dostępnych w sprzedaży na koniec grudnia na sześciu największych polskich rynkach mieszkaniowych wyniosła 48,7 tys., co w porównaniu z poziomem sprzedaży oznacza lekką przewagę popytu nad podażą – czytamy w najnowszym raporcie Reas „Rynek mieszkaniowy w Polsce - IV kwartał 2015 roku”.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Rok 2015 zamknął się najwyższym w historii polskiej branży deweloperskiej wynikiem sprzedaży – osiągniętym zarówno w całym roku jak i w kwartale. Na sześciu rynkach o największej skali obrotów (w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu i Łodzi) od października do grudnia ubiegłego roku sprzedano łącznie 14,4 tys. mieszkań – o ponad 9 proc. więcej niż w poprzednim kwartale.

Przywileje rodzin i rynek wtórny

Jednym z najważniejszych bodźców stymulujących sprzedaż pod koniec roku były zmiany w programie MdM zwiększające przywileje rodzin wielodzietnych oraz rozszerzające grono beneficjentów o nabywców z rynku wtórnego.

- We wszystkich miastach objętych monitoringiem wzrósł udział liczby złożonych wniosków w liczbie mieszkań sprzedanych. Czynnikiem mobilizującym była obawa przed wyczerpaniem puli dopłat w wyniku konkurencji ze strony nabywców z rynku wtórnego. Istotny był też udział rodzin 3+, które, według danych BGK, w okresie od września do grudnia złożyły osiemnaście razy więcej wniosków o dopłaty niż przez pierwsze osiem miesięcy 2015 roku – komentuje Kazimierz Kirejczyk, prezes zarządu Reas.

Przy tak wysokim zainteresowaniu nabywców naturalnym wydawało się przyspieszenie lub chociaż utrzymanie tempa uruchamiania nowych inwestycji. Tymczasem w ostatnim kwartale 2015 r. deweloperzy wprowadzili do sprzedaży „tylko” 11,4 tys. lokali – o 9 proc. mniej niż w poprzednim badanym okresie.

Gdyby tempo wprowadzeń utrzymało się na poziomie z trzeciego kwartału, padłby kolejny historyczny rekord. Liczba mieszkań wprowadzonych do oferty w ciągu całego 2015 r. jest bowiem tylko o niecałe 2 tys. mniejsza od tej zanotowanej w 2007 – najlepszym roku poprzedniego boomu mieszkaniowego.

- Świeżość i bogactwo oferty oraz jej dobre dopasowanie do preferencji nabywców było jednym z ważnych czynników wspierających sprzedaż w ostatnich miesiącach. – komentuje Kazimierz Kirejczyk, prezes zarządu Reas. – Mimo delikatnego wyhamowania w ostatnim kwartale, w 2016 r. należy spodziewać się utrzymania przez deweloperów dotychczasowego tempa podaży - głównie ze względu na chęć wprowadzenia na rynek dużej liczby lokali spełniających kryteria programu MdM, których termin zakończenia realizacji przypadałby na połowę 2018 r.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.