Obostrzenia pandemiczne wciąż aktualne w zakładach pracy?

28 marca został zniesiony obowiązek izolacji i kwarantanny, a także noszenia maseczek w miejscach publicznych, co przez większość Polaków zostało przyjęte z dużym entuzjazmem. Jednak wprowadzone w rozporządzeniu zmiany nie zwalniają pracodawców z obowiązku dostosowania zasad bezpieczeństwa pracy do panujących aktualnie warunków epidemicznych. Co w praktyce oznacza to dla pracowników?

Autor: housemarket.pl 12 kwietnia 2022 12:22

Od poniedziałku 28 marca 2022 r. na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 25 marca 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2022 r., poz. 679), zniesiono szereg obostrzeń wdrażanych w związku z epidemią COVID -19. Wraz z wejściem w życie ww. rozporządzenia, został uchylony obowiązek zakrywania ust i nosa w miejscach publicznych, tj. w środkach transportu publicznego, centrach handlowych, obiektach sportowych czy właśnie w zakłady pracy (§ 23 ust. 1).

- Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 207 §2 Kodeksu Pracy na pracodawcy ciąży obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wprowadzone w rozporządzeniu zmiany nie zwalniają więc pracodawców z obowiązku dostosowania przedsiębiorstwa do warunków epidemicznych. W okresie wzmożonej zachorowalności na wirusa COVID-19 w zakładach pracy pojawiło się nowe zagrożenie, na które podejmowano różnorakie środki prewencyjne. Centralny Instytut Ochrony Pracy opracował wytyczne, w których zalecał wdrożenie planu działań zapobiegawczych. W tym okresie przedsiębiorstwa decydowały się na ograniczenie bezpośredniego kontaktu pracowników poprzez prace zdalną lub zachowanie odpowiedniego dystansu. Innym sposobem było zapewnienie środków ochrony indywidualnej i dezynfekcja. Pracodawca dokonując oceny zagrożenia ma prawo uznać, że podjęte w tym okresie środki prewencyjne powinny nadal obowiązywać, pomimo zniesionych rozporządzeniem obostrzeń – wyjaśnia Karina Zalewska-Mendak, ekspert ds. BHP firmy doradczej W&W Consulting.

Szukasz terenów inwestycyjnych? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Czy pracownicy mogą odmówić przestrzegania dotychczas implementowanych w firmie zasad bezpieczeństwa?

- Pracownik nie może sprzeciwić się zasadom przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa, które pracodawca wprowadził w zakładzie pracy. Byłoby to naruszenie wewnętrznych regulacji, istotnych z punktu widzenia obowiązków, jakie nakłada na pracodawcę ustawodawca w nadal utrzymanym stanie epidemii – dodaje Karina Zalewska-Mendak.

Jak ocenić słuszność dalszego przestrzegania wewnątrzzakładowych regulacji?

- Kluczowy będzie sposób ujęcia narażenia na COVID-19 w ocenie ryzyka zawodowego. Eksperci BHP pełniąc rolę kontrolno-doradczą są w stanie przedsięwziąć odpowiednie środki z uwzględnieniem stanu faktycznego w zakładzie. Nie zawsze całkowite zniesienie regulacji w zakresie obowiązujących standardów bezpieczeństwa będzie dobrym rozwiązaniem - podsumowuje Ekspert ds. BHP W&W Consulting.

Sytuacja epidemiologiczna to zmienna, która wymaga od nas elastyczności i przede wszystkim ciągłej aktualizacji dobieranych środków ostrożności.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

SPOŁECZNOŚCI

House Market: polub nas na Facebooku

Obserwuj House Market na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.